Щоб зрозуміти українок ліпше, Avon провела масштабне національне дослідження про сучасну жінку, у якому взяли участь 1000 українок у віці 18—65 років. Компанія підтримує дівчат у їхньому прагненні бути щасливими й здоровими, успішними й фінансово незалежними, створює красу, доступну кожній. Avon прагне викорінювати гендерні стереотипи, які заважають жінкам повірити у свої сили й показати світові, на що вони здатні.
Більшість українок вважає, що гендерну рівність забезпечено лише на рівні громадянських прав і свобод: можливості голосувати, працювати, учитися в однакових умовах. Водночас у повсякденному житті жінки стикаються з утисками й стереотипами стосовно до себе.
Найпоширеніші з них:
- Жінка повинна бути віддана дому й сім’ї: виховувати дітей і доглядати за членами сім’ї, тоді як чоловік може цього не робити. Жінка несе відповідальність за всі побутові справи (44% стикалися зі стереотипом).
- Жінка повинна бути моногамною, тоді як чоловік може бути полігамним. Проступки, учинені чоловіком, виправдовуються, а вчинені жінкою — засуджуються.
- Жінку сприймають як слабшу й менш розумну — вона не може обіймати керівні й високоінтелектуальні посади (28% заявили, що жінкам треба докладати більше зусиль, 25% — чоловіки мають більше шансів посісти роботу). Чоловіків частіше беруть на роботу, позаяк жінки змушені брати лікарняні через хвороби дітей і декрет (30% жінок заявили, що їх сварять за лікарняні). Жінкам платять менше (35% стикалися).
- Жінка повинна завжди бути привабливою та доглянутою, водночас вона не повинна гуляти з друзями, ходити на вечірки — для неї це неприйнятно, а для чоловіка — норма. Є стереотип, що жінка не вміє водити автомобіль.
З якими стереотипами стикалися? %
Відповідальність за дітей лежить на жінці | 44 | |
Оплата чоловічої праці вища | 35 | |
На роботі жінку-маму сварять за лікарняні | 30 | 38% — 25—34 роки |
На роботі жінці треба докласти більше зусиль, щоб їй довірили важливу посаду | 28 | |
Чоловік має більше шансів посісти роботу | 25 | |
Жінка не розуміється на чоловічих справах, її думку не сприймають серйозно | 25 | 46% — 18—24 роки |
Жінку з меншою імовірністю беруть на роботу в «чоловічі» професії | 24 | |
Засудження за дружбу між чоловіком і жінкою | 21 | 35% — 18—24 роки |
Найчастіше сучасним українкам доводиться стикатися з нерівністю в професійній сфері. Попри те, що роботу визнають індивідуальним вибором кожної, усі українки згодні з тим, що жінка повинна працювати. Жінки відчувають побоювання, що не розкриють свій потенціал, зануряться в депресію через відсутність самореалізації, фінансову та психологічну залежність. Частину стереотипів у професійній сфері жінки самі ж і підтримують: більш ніж половина (57%) жінок вважають, що чоловік повинен заробляти більше, ніж жінка; 69% погоджуються, що є «чоловічі» й «жіночі» професії. Переважна думка: жінка повинна заробляти стільки, скільки може і скільки потрібно на особисті витрати. Для чоловіка важливо заробляти більше, щоб підтримувати впевненість у собі. Ті, хто надає меншого значенні фінансам у сім’ї, все одно говорять про головування чоловіка в інших сферах. Водночас молоді українки менш схильні до гендерного поділу професій і частіше говорять про рівноправність статей.
Серед стереотипів українок — також страх, як вийти на роботу з маленькою дитиною. Багато хто переконаний, що ранній вихід на роботу та пріоритет кар’єри призводить до почуття провини й жалю про змарнований час. Це не дивно, адже кожна 3-тя жінка на 1-е місце у своєму житті ставить дітей. 32% жінок ставлять себе на 1-е місце. Батьки й чоловік для українок найчастіше на 2-му й 3-му місці. 14% жінок ставлять себе навіть нижче ніж на 5-те місце.
Про дослідження
Компанія Kantar на замовлення Avon у серпні 2020 року провела «Всеукраїнське дослідження жінок», щоб визначити найвагоміші для українок можливості й перепони та допомогти їм. В опитуванні взяли участь 1000 респонденток — жінок 18—65 років, представлених репрезентативно до населення України за віком, регіоном, типом населеного пункту.