COVID-19. Як змінюються споживачі?

Понад 83% європейців вважають, що вплив COVID-19 зберігатиметься до 12 місяців

Комментарии 799

У березні цього року компанія Nielsen провела опитування серед споживачів у 30 країнах Європи, щоб зрозуміти, як вони здійснюють щоденні покупки продуктів харчування та господарчих товарів, а також дізнатися їхні настрої під час спалаху COVID-19. Згідно з результатами, майже 73% європейських споживачів найближчим часом не очікують відновлення економіки.

Відповідно до дослідження Nielsen “COVID-19. Як змінюються споживачі?”, у рамках якого відстежуються настрої споживачів щодо спалаху коронавірусу, зміни способу життя та витрат на продукти категорій товарів щоденного попиту, виявлено, що 31% споживачів у Німеччині та ще 26% споживачів у Нідерландах вважають, що вплив COVID-19 зберігатиметься протягом тривалого часу. Водночас 73% споживачів в Італії, що є епіцентром пандемії у Європі, оцінюють вплив COVID-19 як середньостроковий (див. Діаграму 1.). 

Діаграма 1. Вплив Covid-19 на настрої європейських споживачів

% респондентів, що відповіли на запитання «Коли закінчиться пандемія коронавірусу?»

Джерело: Nielsen
Джерело: Nielsen "COVID-19 Where consumers are heading?" Study March 2020

На момент проведення цього дослідження споживачі вже відчули позитивні наслідки у вигляді спадання пандемії завдяки урядовим заходам, що зумовило оптимізм респондентів із Греції, Росії, Франції та Іспанії, де понад 90% споживачів у кожній країні очікують відновлення економіки в коротко- або середньостроковому періоді. 

Однак норми соціальної дистанції змусили споживачів переглянути частоту щоденних покупок в офлайн магазинах, включно з розміром і наповненням продуктових кошиків. Істотне скорочення кількості споживачів, які здійснюють покупки в супермаркетах, спостерігається в таких країнах, як Польща, Італія та Франція, де переважна більшість споживачів (80%, 78% і 71%, відповідно) заявили, що вони менше купують у супермаркетах під час пандемії. Виняток становлять російські споживачі, 62% яких заявили, що вони здійснюють покупки у фізичних магазинах, як і до спалаху хвороби.

Дані Nielsen свідчать про стрімке зростання обсягів інтернет-продажів на таких ринках, як Італія, де інтернет-канали показали приріст вартості в розмірі 162% (порівняно з аналогічним періодом попереднього року) протягом тижня, що завершився 29 березня[1]. У Франції в період з 15 лютого по 15 березня також зафіксоване зростання обсягів інтернет-торгівлі з доставкою додому до показника приросту вартості в розмірі 90%[2], тобто 54-відсотковий приріст протягом вказаного періоду. У Франції протягом п’ятитижневого періоду в рамках каналу інтернет-торгівлі «онлайн-замовлення із самовивозом» також був зафіксований стрімкий приріст вартості в розмірі 74,4% [3]протягом тижня, що завершився 22 березня. Протягом короткого періоду тривалістю три тижні зростання інтернет-продажів в Іспанії продемонструвало приріст вартості в розмірі 59% (порівняно з аналогічним періодом попереднього року) протягом тижня, що завершився 22 березня [4].

«До спалаху COVID-19 з роками спостерігалося зростання в рамках інтернет-каналів, однак споживачі не надто активно здійснювали інтернет-покупки продуктів харчування: цими послугами хоча б колись користувалися менше однієї особи з п’яти в Західній Європі та менше однієї особи з десяти у Східній Європі. Проте ця подія зіграла на користь інтернет-торгівлі, зростання якої переважно зумовлене збільшенням кількості інтернет-покупок продуктів харчування. Споживачі розвинули нові способи поведінки, дотримуючись карантину та безпечної соціальної дистанції, що змушують їх обирати інтернет-майданчики для придбання товарів щоденного попиту та продуктів харчування. У Nielsen очікують, що це дасть змогу інтернет-каналам досягти нового порогу кількості споживачів з тенденцією до зростання обсягів продажів, що зберігатиметься навіть після кризи», — зауважив Олів’є Ламар, старший віце-президент, сектор роздрібної торгівлі, Європа, Nielsen. 

За результатами дослідження, Туреччина перебуває на першому місці серед інших європейських країн, де 80% споживачів надають перевагу харчуванню вдома порівняно з періодом до виникнення пандемії COVID-19. Відразу за нею йдуть споживачі з Італії, Португалії та Іспанії (74%, 64% і 60%, відповідно), що надають перевагу приготуванню їжі вдома. Доставка їжі залишається популярною для понад третини споживачів у Нідерландах (38%) і Греції (34%). У Сполученому Королівстві один із трьох споживачів розглядає варіант замовлення їжі з доставкою, як і перед спалахом COVID-19 (див. Діаграму 2.).

Діаграма 2. Вплив Covid-19 на звички харчування європейських споживачів

% респондентів, які на запитання про харчування вдома відповіли «частіше» або «так само, як і до пандемії covid-19» 


[1] Ріст із 44-відсоткового приросту вартості (порівняно з аналогічним періодом попереднього року), зафіксованого протягом тижня, що завершився 16 лютого

[2] Зазначений період порівняли з аналогічним періодом попереднього року

[3] Зазначений період порівняли з аналогічним періодом попереднього року

[4] Ріст з 8-відсоткового приросту вартості (порівняно з аналогічним періодом попереднього року) протягом тижня, що завершився 23 лютого

Джерело: Nielsen
Джерело: Nielsen "COVID-19 Where consumers are heading?" Study March 2020

"В Україні ми також бачимо суттєві зміни купівельної поведінки, викликані пандемією COVID-19. По-перше, значно збільшилася кількість українців, що працюють з дому, і як наслідок, зросла частка споживачів, які стали більше готувати вдома, ніж до пандемії. Більшість українців вважають, що тренд на приготування їжі вдома триватиме протягом 3-х місяців, але є також ті, хто розраховує на більш довгостроковий ефект. У той же час, через обмеження аудиторія кафе / ресторанів / барів істотно скоротилася, на її відновлення в повному обсязі, швидше за все, знадобиться кілька років, — коментує Тетяна Шевченко, керівник відділу досліджень споживачів та покупців Nielsen Україна та Білорусь, — По-друге, як і в інших європейських країнах, ми бачимо зміни в каналах покупки. У той час як українці стали рідше відвідувати гіпер / супермаркети, збільшивши при цьому розмір покупки, сплеск інтересу до покупок онлайн виріс, зокрема і за рахунок стрімкого зростання покупок продуктових категорій. У більшості покупців онлайн-каналу є намір продовжувати здійснювати покупки онлайн і після закінчення карантину, що буде сприяти продовженню зростання каналу в майбутньому. По-третє, протягом останніх 2-х місяців в українців з'явилися нові звички споживання категорій. Попит на засоби захисту та дезінфекції збільшився, але з часом він прийде в норму. У той же час українці продовжують купувати продукти для приготування їжі вдома, тому такі категорії як масло, рослинне масло, борошно, крупи залишаються актуальними. Імпульсні категорії, такі як солодощі, жувальна гумка, солодкі газовані напої, навпаки, "випадають" зі споживчого кошика ".

За матеріалами прес-релізу

Обсудить с другими читателями:
Погода