Під знаком питання залишився попит на комерційні проєкти. Ми поспілкувалися з діджитал-креативною агенцією CF.Digital, для якої повномасштабне вторгнення стало поштовхом до змін у кадровому аспекті. Засновниця агенції Ірина Муштіна, яка понад 20 років була за сумісництвом директором компанії, передала штурвал управління новому керівнику Олені Косар.
Що стало причиною цього рішення та як працюють українські креативники сьогодні, далі в інтерв’ю з топ-менеджерами CF.Digital.
Як позначилась війна на роботі агенції?
Ірина: Для нас війна стала стимулом для прискорення запланованих раніше змін. Довелося запроваджувати їх дуже швидко. Річ у тому, що я вже давно планувала передати керівництво компанією в надійні руки. Але довгі роки (дійсно роки) я не могла знайти гідну та професійну людину, кому змогла б довірити CF.Digital - компанію, яку я буквально виростила з повного нуля, вклала в неї стільки ж, напевно, скільки й у власну дитину. Ну, добре – менше звичайно)) Вона (компанія) просто більш слухняна. Тому, звичайно, мені потрібна була людина, схожа насамперед за цінностями та цілями, за енергією і швидкістю і з хорошим професійним досвідом. Як-то кажуть, все завжди відбувається вчасно. З Оленою ми познайомилися у листопаді 2021 року, а вже у березні 2022 вона по суті керувала компанією. Ще з моєю підтримкою. А зараз уже самостійно. Це дало мені час для нових завдань та цілей.
Які рішення сприяють тому, аби бізнес залишався на плаву?
Ірина: Чесні. Я завжди мала відкриту позицію – як до клієнтів, так і до співробітників. А війна - це точно не час лукавити та щось приховувати. Тому ми з початку війни сказали всім своїм співробітникам, що ситуація складна, слабоконтрольована і непередбачувана. І що ми не можемо нічого гарантувати, окрім того, що зробимо все, аби зберегти команду і допомогти кожному, хто буде цього потребувати. Але якщо хтось з команди хоче піти зараз, то ми приймемо цей вибір. Майже всі лишилися. Точніше не так – залишилися ті, хто був справді цінний, весь кістяк команди. Так ми залишилися на плаву, завантажилися соцпроєктами, а згодом уже й комерційними. І тепер знову набираємо людей.
Олена: Війна багатьох вибиває з колії, навіть найдосвідченіших та найсильніших. Цей негативний вплив на початку відчула і наша команда. Тож щоб бути в тонусі та тримати довоєнний темп реалізації проєктів, менеджменту доводиться більше працювати з командою. Також в агенції були введені додаткові правила роботи та регламенти, які допомагають всім нам тримати в фокусі задачі та проєкти.
Коронавірус навчив нас працювати на ремоуті, але повномасштабне вторгнення стало великим емоційним тиском, коли команда, навіть працюючи вдома, не може на 100% почувати себе в безпеці. Додатковим викликом є відключення електроенергії. Щоб вчасно закривати зобов’язання перед клієнтами, нам довелось ввести щоденні статуси. Вони допомагають тримати команду в одному інформаційному полі та вирішувати проблеми й задачі, що виникають, у міру їх надходження, а не коли роботу треба здати «вчора».
Як змінився штат вашої команди?
Олена: Очікувано, що в умовах війни наша команда змінилася. Дехто не витримував тиску воєнних дій в країні та поставив для себе роботу на паузу, ще декількох членів команди довелось скоротити в умовах невизначеності та відсутності задач для них. Роботу ж тих, хто залишився, ми оптимізували. Тож по факту наш штат змінився якісно.
Також у цей час ми знайшли нових надійних партнерів в продакшені, які в самий розпал воєнних дій поблизу Києва створили разом з нами крутий продукт для нашого постійного клієнта.
Як допомагаєте співробітникам, як мотивуєте команду?
Ірина: Спілкуємось. Оскільки ми останні роки працюємо переважно віддалено, то у нас є традиція – ранкова кава щосереди. Ми всі збираємось онлайн і годину обговорюємо різні теми. Все що завгодно, тільки не роботу. Згадуємо корпоративи та поїздки, жартуємо, обговорюємо фільми, новини. Правда останні місяці тема переважно одна - русні п#да (сорі, але правда).
Олена: Крім того, коли до воєнного стану додалися проблеми зі світлом, ми запропонували команді роботу в офісі зі світлом, інтернетом та бомбосховищем (хто знав, що в 21 столітті це буде розкішшю?!) або оплату роботи в коворкінгу на вибір. Адже вважаємо за необхідне організувати всі умови для нормальної роботи команди та реалізації проєктів in time.
Попри зовнішні обставини, ми як роботодавець продовжуємо виконувати всі зобов’язання щодо наших співробітників. Наприклад, підтримуємо професійний розвиток наших спеціалістів – компенсуємо їм оплату за професійне навчання. Це дозволяє команді розвиватися та добре перемикати з негативних думок на бачення перспективи буття, а агенції - бути конкурентоспроможною на ринку, адже IT-сфера постійно вимагає нових підходів та ідей. Ми все ще віримо, що AI та нейромережі нам не конкуренти.
Ми продовжуємо виплачувати бонуси за успішно завершений проєкт або ж як заохочення чи поздоровлення, як-от нещодавно від Святого Миколая. І звичайно, ми маємо традицію зустрічатись командою офлайн, щоб просто провести час разом та обговорити все – від погоди в Лондоні до трендів IT-індустрії.
Та найбільшою нашою мотивацією є цікаві проєкти, особливо, коли ми ще й отримуємо за них нагороди. І саме зараз працюємо над декількома такими проєктами.
Які кроки робила агенція для відновлення рекламного ринку?
Ірина: Мабуть, наш основний крок, який ми зробили саме для ринку, а не для себе - ми запустили сайт Ukrainian Creative Stories. Команда закінчувала розробку під звуки сирен, бомбардування, перебуваючи в окупації. Ми зробили все, щоб запустити його у термін. Мабуть, без зайвої скромності скажу, що це напевно найважливіший і вагомий внесок у рекламну індустрію на ринку. Це було дійсно складно, але дозволило провести фестивалі та розповісти всьому світу ще й через рекламу про те, що у нас відбувається.
Як виглядає зараз клієнтський портфель агенції?
Ірина: Поступово у нас збільшується кількість іноземних замовників. Як показав досвід – справді важливо фізично перебувати тут. У нас вже є кілька клієнтів та проєктів у Британії. Поки що я тут за сумісництвом і прожект менеджер для них. Усе як 20 років тому. Починаю з нуля. Ті самі кроки: знайомитися, слухати, заглиблюватися в проблеми, встановлювати зв'язки, розповідати про себе - тільки англійською мовою.
Олена: Ми продовжуємо розширювати наш список автомобільних брендів – це наш профіль вже багато років. За час існування агенції ми отримали досвід співпраці з 24 автомобільними брендами та маємо надію, що цей перелік буде ще більшим. Також треба відзначити, що до нас повертаються ті клієнти, які напередодні чи на початку війни призупинили проєкти.
На 2023 рік у нас вже запланований ряд досить великих креативних проєктів. Тож це не тільки дає нам можливість повноцінно працювати, але й дає надію на розвиток бізнесу в Україні навіть в такі складні для країни часи.
Які стратегії просування брендів працюють найкраще?
Олена: Планувати під час війни будь-що складно, але необхідно. Очевидно, що зараз на зміну довгостроковому плануванню на 3-5 років приходить короткострокове на 3-6 місяців. Адже ситуація змінюється дуже швидко – всередині компанії, на ринку та в країні загалом. Тож, найактуальнішою стає короткострокова та, що важливо, гнучка стратегії.
Я б її назвала «стратегія прагматичного оптиміста» – це комплекс дій на відносно невеликий проміжок часу, направлених на досягнення бізнес-цілей, які були визначені з розумінням, що в довгостроковій перспективі зовнішні обставини зміняться на краще і дозволять масштабувати досягнуті зараз результати.
Чому гнучка? Стратегія має містити план А, В і навіть С на випадок погіршення і, що важливо, покращення ситуації в ніші, країні та позі її межами. Всім учасникам реалізації стратегії (клієнту й агенції) слід щодня тримати руку на пульсі. Оперативно реагувати як на негативні тенденції та події, так і на нові тренди й інструменти, які з’являються, незалежно, а інколи навіть всупереч кризовій ситуації на ринку.
І безперечно, наша задача полягає в тому, щоб запропонувати збалансований та найбільш ефективний комплекс дій, враховуючи обмежені ресурси клієнта (і це не тільки про гроші, а й про людський, часовий ресурс тощо). Тож, оптимізація – наше все.
Які зміни може очікувати український рекламно-комунікаційний ринок?
Ірина: Це, мабуть, для експертів з YouTube - вони там на будь-який смак. І про війну та про коронавірус, і, мабуть, про рекламний ринок, будуть прогнозувати. Говорячи емоційно, я вважаю, що все буде добре, і незабаром настане розквіт і процвітання. Якщо раціонально, то, звичайно, все змінюється дуже швидко, і для тривалого планування, мабуть, не час.
Але віра в Україну, ЗСУ та наш народ стимулює нас до розвитку нашого бренду. Тому ми, безумовно, продовжуємо, дивимось і знаходимо нові проєкти, вивчаємо нові технології, шукаємо нових людей. І я все частіше дивлюся на ліву руку - там у мене є татуювання "Роби що можеш і будь що буде" - я написала навмисне там, щоб не забути.