Які ключові зміни відбулися у рекламно-комунікаційної галузі цього року?
Перш за все - це гнучкість ринку: постійні зміни в плануванні та реакції на події. Ми і раніше публічно реагували з нашими клієнтами на вагомі непрогнозовані події в суспільстві і політиці, але в цьому році це стало ключовою активністю і необхідністю. Кількість ситуативів драматично виросло. Це швидкі соціальні ініціативи, меми, різні оперативні бізнес-рішення, колаби, креативи. Всього цього стало помітно більше. Компанії стали сміливіше з креативом.
Сьогодні горизонт планування більш-менш стабілізується. В "середньому по палаті" - розрахунки на квартал, звісно під кінець року є і річні плани, але з обмовками. Так, ще весною це були чи не щоденні зміни в планах, потім щотижневі, ближче до літа з'явилося місячне і далі - квартальне планування. Навіть ті бізнеси, які до 24 лютого вважалися не гнучкими, наразі стали дуже адаптивними. Це - вимога ринку.
Переважаючи інструменти - діджитал, проте, в нас було декілька офлайнових івентів, радіо проєктів, залучення селебів та блогерів.
Як змінилися запити клієнтів?
Відчутно стало більше запитів на соціальні проєкти та іміджеві з обов’язковим соціальним, пізнавальним або культурним підтекстом та наповненням. Я б краще сказав, що частіше це не запити, а спільна партнерська ідея, послідовна реакція на події - в межах цінностей бренду, компанії. Ми щоденно на зв'язку, обговорюємо новини, майбутнє, приходимо разом до розробки певних ініціатив, що слід реалізувати, аби бути корисним для країни, суспільства, стейкхолдерам, та і сам бізнес при цьому залишався б в позитиві.
Як змінилась галузь?
Не певен, що сьогодні можна робити однозначні висновки. Є агенції, які в перші дні позакривались чи сильно скоротились по штату - це нагадало реакцію на першу хвилю ковіду. Адже велика кількість клієнтів так само відмовилась від послуг, вірніше поставила їх на паузу. При цьому навпаки з'явилися нові клієнти, що радше відмовились від рекламного формату і звернулись до піар комунікацій за реалізацією соціальних проєктів. І це частково зумовило спеціалізовані рекламні, медіа, навіть продакшен та SMM команди переорієнтовуватись в агентство "майстра на всі руки!" - на що є бюджет - то і робимо.
Відносно посилився тренд - пошуку клієнтів за кордоном, вийти на нові ринки. Це не так швидко і легко, але незначні успіхи в українських команд є. Звичайно виросла кількість проєктів на "про-боно" та волонтерських засадах. В цілому галузь вистояла, активності є, бюджети є.
Які зміни очікувати у маркетинговому плануванні і бюджетуванні в наступному році?
Не дивлячись на прогнози по економіці, клієнти вірять в перемогу і позитивізують витрати на наступний рік. Поки що ми не бачимо помітних змін з бюджетами на '23 рік, є певна індексація, але як я раніше зазначив, бізнеси стали дуже дуже гнучкими. Так, в компаніях є плани на фундаментальні проєкти, акцентована увага на активності, корисні для країни та суспільства, але те, що в межах цінностей бренду, ну і готовність до ситуативів.
Чим надихається ваша команда у такий скрутний час?
Ми зберегли команду, нікого не звільнили, підтримуємо одне одного, багато реагуємо і обігруємо новини, події, в нас дуже багато гумору та сарказму - віри в перемогу. Найголовніше - нас надихає ЗСУ. А ще - нас дуже надихають клієнти - вони не кинули країну в тяжкий час, не вивели гроші, аби насолоджуватись життям в комфорті, попиваючи коктейль в Каннах чи Маямі. Ми кожен день бачимо, як вони борються, допомагають країні. Тож ти не можеш розклеїтись )), ти так само маєш бути корисним, метикувати, що в межах твоїх можливостей зробити для економіки, країни, тилу і тих пацанів з дівчатами на передовій.
Як ваша компанія допомагає країні?
Багато адресних рішень: до нас звертаються друзі, партнери, десь ми самі ситуативно знаходимо – допомагаємо з контактами, організувати процеси, логістику, також відправляємо гроші, або робимо різні закупки, частіше - гуманітарка. Є декілька про-боно проєктів. Беремо участь в волонтерських ініціативах клієнтів. Продовжуємо підтримувати соціальний фонд "Твоя Опора". Ну і, звісно, своєчасно платимо податки.