Хайпу навколо Clubhouse було дуже багато. Навіть ті, хто не розуміли, що це і для чого, точно чули щось про інвайти та “кімнати тиші”. Проте ця хайпова хвиля у випадку України тривала недовго. В Instagram та Facebook ходив навіть мем про те, що Clubhouse за часом, як табірна любов: три тижні — і все.
Україну хвиля інтересу до Clubhouse охопила в лютому 2021. За даними сервісу Sensor Tower, станом на 16 лютого додаток завантажили 77 000 разів, і основна маса завантажень була в період з 8 до 16 лютого — приблизно 72 000. Таких показників вдалося досягнути завдяки обмеженням у вигляді інвайтів (маркетинг за принципом інвайт-онлі), кількості та масштабам знаменитостей, які одразу ж зареєструвалися у мережі. Окремо варто відмітити Ілона Маска, саме йому Clubhouse зобов'язаний своєю популярністю. Він не просто зареєструвався в новій соцмережі, але і розповів про свій виступ там в Twitter. Якщо в грудні 2020 року в Clubhouse було 600 000 користувачів, то в лютому 2021, після публікації Маска, більше 2 млн.
Тепер давайте детальніше пройдемося причинами, які вбивають Сlubhouse поступово. Згідно з даними Exploding Topics, кількість пошукових запитів за ключовим словом “clubhouse” знизилася на 33%.
Простота споживання контенту і простота його генерації лежать у центрі всіх масових соцмереж. А якщо ми говоримо про Clubhouse, то тут одне слово: “складно”. Складно стати користувачем мережі, складно створити кімнату на багато слухачів, якщо ти не медійна особа, складно знайти час на всі цікаві тобі кімнати, або ж прослухати їх пізніше. А в соцмережах не може бути СКЛАДНО. Далі — такі складні технічні моменти, як доступність тільки на iOS та відсутність прямих способів монетизації. Це робить її складною у використанні для користувачів Android та незрозумілою для рекламодавців.
Тому якщо у найближчий час не з’являться апдейти, які покращать і спростять роботу соцмережі, то вже через кілька місяців про Сlubhouse ми навіть не згадаємо.
Що ж відрізняє Сlubhouse від інших соцмереж і цим же не дає йому продовжувати ловити хвилю хайпу?
1. Аудіоформат
У Clubhouse немає відео, немає текстових чатів, немає повідомлень, тут тільки спілкування голосом. У більшості випадків такий формат незручний, бо для нього потрібні такі додаткові девайси, як навушники, хороший інтернет без перебоїв та виконання лише рутинної роботи, яка б не відволікала від прослуховування. Тому такий формат підходить не всім, відповідно обмежує ЦА.
2. Час
Спілкування в Clubhouse відбувається в реальному часі, тоді ж як стрічки в інших соцмережах ми можемо дивитися, коли завгодно, і контент не має часових обмежень (ну, крім stories).
Таке спілкування “тут і зараз” важко зіставити з вільним часом слухачів та з технічними можливостями. Тому круті дискусії в Україні в основному проводилися в часових рамках з 20:00 до 22:00, коли слухачі були б вдома та мали можливість слухати. Але тут виникала інша проблема: на один і той же час було заплановано декілька дискусій, а прослухати потім в записі їх було неможливо.
3. Медійність спікерів
Великі кімнати збираються лише тоді, коли туди приходить хтось популярний, а не коли є цікава тема. Просто однієї теми мало.
Ті, хто на початку популярності Clubhouse проводив на платформі інформативні ефіри, які були цікаві не одній сотні слухачів, зараз взагалі не з'являються в мережі, адже на це потрібно час та нові небанальні теми, підготовка.
Замість висновків
Цінність та популярність Clubhouse зросла в період пандемії, в часи обмеження “живого спілкування”. На якийсь період мережа змогла закрити потребу аудиторії у такому спілкуванні, але, щоб і далі мережа розвивалася і продовжувала бути популярною, вона має запропонувати щось більше аудиторії, щось таке, що б закривало не одну потребу. Бо реально зараз поговорити з друзями в голосових повідомленнях “ніби на кухні” ми можемо в WhatsApp або Telegram. Вони на відміну від Clubhouse закривають інші потреби: там ми можемо слідкувати за новинами, розважатися (тут про ботів чи розважальні канали) та навіть працювати (ви ж теж маєте робочі чати у WhatsApp чи Telegram?).