Маркетинг – все? Що робити компаніям у період та після карантину

Спойлер: у жодному разі не зупинятися. Так, вимушена ізоляція зачепила майже весь світ і точно – всі бізнеси, через що чи не першим постраждав маркетинг. І навіть із завершенням карантину вже нічого не буде, як колись. Вікторія Абед, директорка з продажів і маркетингу українського «Бітрікс24», розповідає, що робити в ситуації, коли затверджені маркетингові плани та стратегію можна викинути у смітник.

Комментарии 5048

Згідно з найсвіжішим дослідженням Gartner, провідної світової дослідницької й консалтингової компанії, 65% директорів з маркетингу та маркетологів очікують помірного або значного скорочення бюджетів, а 33% готуються до суттєвих зменшень. Інше опитування показало, що вже з середини березня запуск рекламних кампаній відклали 45% опитаних фахівців, 34% змінили стратегію і 15% повністю скасували медіапросування.

В Україні компанії також зупинили заплановані рекламні активності, бо з моменту оголошення карантину, їх проведення стало як фінансово так і ідеологічно недоцільним. Скільки грошей на них не витратили б – вони були не на часі й не відгукувалися у споживачів, а продовжувати проекти, що не враховують зміну поведінки просто нелогічно.

Що ж робити маркетологам у компаніях, якщо навіть світовий гігант Google вполовину зменшує бюджети на маркетинг? Найперше – зупиніться, перегляньте всі активності, відкиньте нерелевантні й починайте змінювати все під запит споживачів.

Наприклад, деякі компанії змогли це зробити доволі швидко й запустили кампанії із серії "залишайся/працюй вдома" чи “дотримуйся дистанції”. Nike вийшли з нагадуванням, що кожен, хто зараз тренується вдома, тренується заради  життів 7,8 млрд людей, а Nissan у рекламі показали, що “найбезпечніші крісла – вдома”. Бренди McDonald's, Audi, Coca-Cola розділили елементи своїх логотипів, щоб нагадати, як важливо зараз тримати дистанцію.

Шукайте нові рішення і йдіть в онлайн, навіть якщо думаєте, що це не ваше

Життя, побут, а після двох місяців карантину ще й звички людей змінилися. Тому й бізнесу, який хоче залишитися "у грі", варто змінюватись та адаптуватись. Завжди можна придумати, як змінити вектор. Наприклад, кафе, в якому я снідала, на другий день карантину розіслали push-повідомлення про доставку свіжого хліба, а потім ще й організували онлайн-доставку кави/тістечок з собою. Супермаркет, що знаходиться поруч із моїм домом також швидко переорієнтувався, й почав пропонувати доставку їжі додому. Раджу зробити те ж саме – знайти нові рішення.

Одразу скажу, що у такий період мова не може йти про розробку нової стратегії. Це, скоріш, короткостроковий action plan, який дозволить.... дозволять бізнесу отримувати хоч якісь гроші у період невизначеності. Ми не знаємо, коли остаточно закінчиться карантин і що буде після. У прогнозах – криза, і поки ніхто не може відповісти, як вона вплине на платоспроможність покупців.

Що можна зробитипросто зараз? Складайте плани на місяць. Навіть після закінчення карантину рекомендую планувати не більше, ніж на квартал. Розробляйте стратегії вже тоді, коли ситуація стане більш зрозумілою.

Навіть з мінімальним бюджетом або й узагалі без нього – дійте

Не зникайте з поля зору своїх клієнтів. Навіть якщо сталося так, що ви були неактивними від початку карантину, повертайтеся в інформаційне поле. Шукайте, що потрібно і цікаво клієнтам зараз. Це можуть бути не тільки ваші товари чи послуги, те на чому ви зазвичай заробляли, а й корисний контент, консультації, розважальні проекти. Переважно такі рішення дешевші, ніж може здатися на перший погляд.

Наприклад, для організаторів офлайнових заходів єдиною можливістю діяти став перехід в онлайн. Вони, звісно, опинилися у незвичних для себе умовах, але змогли у кризовий період не тільки все переорієнтувати, а й суттєво зберегти бюджет. Адже провести вебінар у 5-10 разів дешевше, ніж орендувати конференц-зал із кава-перевами. До того ж через спеціальні системи проведення вебінарів можна побачити, коли людина приєдналася до заходу, скільки часу його дивилися та коли пішла (таких даних офлайнові формати нам ніколи не давали). Це дозволяє вести комунікацію з потенційними клієнтами далі, навіть після завершення заходу: ви реєструвалися, але не дивилися, що сталося?

Так, зараз “ефір” перенасичений прямими трансляціями, вебінарами, конференціями й марафонами. Але особисто ми за цей час зрозуміли: по-справжньому корисний контент аудиторія дивитиметься. Нашу конференцію “Шо робити?”, яку ми провели, коли в онлайні вже було багато заходів, подивилися понад 13 тисяч разів тільки в день проведення. Бо нам вдалося зібрати цікаву для людей програму та підняти питання, які хвилюють аудиторію.

Ще один майже безбюджетний і вигідний спосіб діяти – партнерський маркетинг. Зараз навіть великі компанії домовляються про співпрацю. Партнер з тією ж цільовою аудиторією, але з іншим продуктом, може транслювати вашу спецпропозицію своїм клієнтам і навпаки. Найпростіший спосіб - організувати кросс-розсилку та генерувати попит клієнтів.

Навіть якщо у вас невеликий місцевий бізнес, шукайте такого ж за розміром партнера в своєму регіоні, який теж хоче просуватися. Знаходьте партнерські ніші для того, щоб згенерувати попит одне одному, розглядайте малобюджетні онлайн-канали, проявляйте себе у всіляких онлайн-активностях.

Аналізуйте, змінюйтеся, використайте цей час для експериментів

Завдання маркетингу – не просто запуск рекламних кампаній та залучення потенційних клієнтів. Маркетинг - це по-суті й “розвідка” бізнесу. Керівник з маркетингу не має забувати, що більш суттєвим та важливим завданням для нього, особливо у кризові часи, має бути прогнозування майбутнього, пошук ніш, в яких компанія може бути присутньою, та нових можливостей для розвитку бізнесу. Для ухвалення “швидких рішень” варто, як мінімум, розуміти, що відбувається на ринку із попитом та поведінкою покупців, що роблять конкуренти і суміжні компанії, щоб показати керівникові бізнесу можливі рішення.

А ще саме зараз маркетинг повинен бути як ніколи гнучким і швидким. Ми зняли ролик і запустили нашу рекламну кампанію протягом трьох днів після того, як стало зрозуміло, що карантин буде, і вже 13 березня (а загальнонаціональний карантин було оголошено 16 березня) були в ефірі. Але якщо б зволікали, то аша рекламна кампанія втратила б актуальність та першість. І для нашої аудиторії це міг би бути 18-й ролик на схожу тему. Просто змиріться з тим, що зараз краще швидко, ніж ідеально.

Фокусуйтеся не на бюджетах і охопленнях – перейдіть на performance marketing, який приносить відчутні результати просто зараз, тобто збирає контакти потенційних клієнтів і спонукає до покупки.

І пам'ятайте: від тих, хто не навчиться бути швидким і суперпродуктивним, компанії будуть відмовлятися. Нещодавно читала в інтерв'ю одного агентства: "На віддаленій роботі чудово видно непродуктивних працівників". Онлайн прозорий і стимулює професійний відбір. Якщо раніше працівники могли просто просиджувати час в офісі, то зараз потрібно бути ефективним у будь-якій активності.

sostav.ua

Обсудить с другими читателями:
Погода