Ольга Вітомська: «Наразі – часи мобільності та готовності до швидких трансформацій»

Ольга Вітомська, в.о. маркетинг директора мережі «Фокстрот» розповіла про нові виклики та зміни у маркетинговій політиці, зумовлені повномасштабною війною та її наслідками.

Коментарі 1461

Які ключові зміни відбулися у вашій галузі цього року?

У перший день широкомасштабного вторгнення ми призупинили всі рекламні акції, запущені проєкти та будь-які інші зовнішні прояви. Як всі українці, що прокинулись у п’ятій ранку від вибухів, у нас був шок. Як спеціалісти – ми вагалися, що робити далі, адже вважали, що наші товари точно не є предметами першої необхідності. Але так нам лише здавалося, бо вже на другий день війни до нас стали звертатися волонтери, військові, цивільні – у кожного були свої потреби. Їх поєднувало те, що техніка й електроніка дійсно є вкрай необхідними під час війни у форматі «тут і зараз» – від рацій, коптерів, планшетів для управління дронами до мобільних телефонів, зарядних пристроїв, щоб тримати зв'язок з рідними. Зріс попит і на дрібну побутову техніку зв’язку зі значною вимушеною міграцією всередині країни. Тому вже за кілька днів ми відновили роботу роздрібних магазинів там, де це було умовно безпечно, та комунікацію у соцмережах.

На початку війни компанія втратила центральний склад з товаром на 33 000 метрів квадратних та 6 магазинів, які були фактично знищені ворожими снарядами. Це – четверта частина всіх активів, що суттєво вплинуло на операційні процеси, і водночас, стало новою точкою відліку в історії компанії.

Значні зміни відбулися в логістичній складовій. Через блокування чорноморських портів, ритейлери були змушені налагоджувати нові шляхи постачання товарів через західний кордон. Це вплинуло і на терміни постачання, і на рівень закупівельних цін.

Тому зміни в галузі і в компанії були дужі різкі, втрати – болючі, але поступово ринок і  ми почали відновлюватися, змінивши орієнтацію під потреби сьогодення.

Як змінилась поведінка споживачів?

Зрозуміло, що війна негативно вплинула на купівельну спроможність і кількість активних покупців: значна частина виїхала за кордон, частина населення втратила дохід, частина наших громадян залишилась на окупованих територіях. Зважаючи на ці фактори, підхід до покупок став ще більш, ніж в часи пандемії, виваженим та раціональним. Спостерігаємо різницю і між регіонами України. У регіонах, більш близьких до лінії фронту, переважає продаж товарів першої ціни та необхідності. Чим далі від бойових дій, тим більшим є інтерес до більш дорогих товарів, особливо, коли банки активно розширюють свої пропозиції для кредитування.

До речі, зважаючи на зниження доходів українців, плідна співпраця ритейлерів та банків, має позитивний вплив на відновлення та втримання економічного фронту.

Попит на товарні категорії змінюється від сезону та зовнішніх викликів. Наприклад, напередодні опалювального сезону до 7-ми разів зріс попит на обігрівачі (у порівнянні з 2021 роком). Але з появою у нашому житті поняття «блекаут» з’явилася життєва необхідність у потужних батареях та інших джерел автономного живлення. І ми активно піхопили цю хвилю, значно розширивши цю категорію товарів.

Тому, хоча ворог і намагається зламати нашу стійкість та витримку, націю, котра навчилася використовувати кільцеві LED-лампи не тільки для зйомок TikTok, YouTube та Instagram, але й для освітлення кафе, квартир, магазинів – ніхто і ніколи не переможе!

Як перерозподіляються канали комунікації?

Ефективний медіа-спліт завжди має бути мобільним, і ось саме тому я прихильниця використання широкого медіа-міксу (звісно, з огляду на наявний бюджет). Канал, котрий раніше вважався для бізнесу основним, сьогодні втратив свою ефективність? Значить оперативно шукаємо, чим замінити із наявних каналів у міксі. Більше фокусуємося зараз на піарі та, безперечно, соцмережах, які зараз для багатьох стали основним і доступним каналом комунікації.

Не втрачають свою довоєнну актуальність персоналізовані канали комунікації, але тут потрібно більш ретельно та уважно працювати з клієнтською базою, враховувати міграцію населення. Також важливо не забувати про брендинг! Війна змінила багато речей у звичному нам світі, і зараз я спостерігаю, як бренди, котрі до війни не розглядалися як конкуренти, стали набирати обертів та активно вступають у боротьбу за прихильність споживача.

Як змінився рекламно-комунікаційний ринок?

Нові реалії досить суттєво змінили рекламно-комунікаційний ринок: нові тренди змінюють старі. Таким прикладом для мене є стрімкий розвиток ситуативного маркетингу, котрий зараз тісно пов’язаний з нашим життям: змінами у світовій політиці, новими перемогами ЗСУ та інше. Але тут потрібно вміло працювати з цим трендом: вкрай важлива швидкість реакції, доречність та креативність.

Від чого зараз залежить ефективність рекламних кампаній?

Від потрібності твого продукту/послуги клієнту, від креативу, актуального меседжу, від дій та активності конкурентів, від вдало обраного медіа-міксу, від вірного таргету, від чітко сформованих задач проекту та цілей.

Безперечно, велику роль відіграє соціальна відповідальність бізнесів, яка з початку війни стала основою всіх комунікацій для більшості українських брендів.

Які зміни може очікувати у маркетинговому плануванні і бюджетуванні в наступному році?

Довгострокові планування відкладемо до мирних часів. Наразі – часи мобільності, готовності до швидких трансформацій та рішучості у подоланні нових викликів. І не лякатися поняття «оптимізація», бо це те, з чим нам всім доведеться працювати у 2023 році. Не кажу, що ми маємо цьому радіти, адже маркетологи завжди планують з розмахом та оптимізмом, але сприйняти як необхідність та шукати додаткові можливості.

Чим надихається ваша команда у такий скрутний час?

Цінність нашого колективу у тому, що ми надихаємо один одного, як би пафосно це не звучало зараз. Ми довіряємо один одному, знаємо силу нашого професіоналізму та стійкості (доведено неодноразовим локдаунами та блекаутами). Упевнені, що можемо розраховувати один на одного, розділяємо одні й ті самі цінності, віримо у незламність нашого народу та ЗСУ!

Хочемо бути корисними тут, у тилу, і робити свій внесок і наближати Перемогу, тримаючи економічний фронт.

Як ваша компанія допомагає країні?

Протягом усіх десяти місяців повномасштабної війни Фокстрот допомагає українським захисникам, системно надаючи їм побутову й електронну техніку, яка потрібні воїнам і в побуті, і у боротьбі з ворогом. З початку війни наш внесок у підсилення обороноздатності країни та на підтримку українців наближається до 13 млн грн. Допомогу у вигляді техніки отримали військові частини ЗСУ, підрозділи Нацгвардії та ТрО, загони ДСНС, Нацполіції, громадські та благодійні організації, медичні заклади та інші запитувачі. Восени зосередилися на підтримці військ ППО, які буквально тримають небо на своїх плечах, потужно збиваючи ракети і дрони, запущені ворогом на мирні домівки.

Разом з нашими покупцями долучилися до ініціативи фандрайзенгової платформи United24, яка оголосила збір коштів на перший у світі флот морських дронів. Лише за один день, з нагоди дня ЗСУ, нам вдалося зібрати 160 тисяч гривень.

Також не забуваємо про наших друзів з благодійного фонду Happy Paw та соціальний проект «Пухнасті друзі в кожен дім». Увесь цей час продовжуємо забезпечувати притулки для тварин побутовою технікою, утримуємо під опікою лисичок у притулку «Бест Френдс». А зовсім нещодавно запустили абсолютно новий проект «Ф-підтримка» вимушено переміщених тваринок. Його основна ідея – допомогти врятованим від війни безпритульним тваринам, які наразі проживають в притулках у більш безпечних містах. Для цього фонд організував збір коштів, а ми забезпечуємо інформаційну та матеріальну підтримку. Завдяки цьому працівники притулків зможуть будувати нові вольєри та паркани, оперативно надавати першу медичну допомогу, закупляти ліки та корм для тварин.

Тому продовжуємо розвивати бренд, підтримувати соціальні ініціативи та працювати на Перемогу.

sostav.ua

Обговорити з іншими читачами:
Погода