Перерости тимбілдинг: як корпоративне волонтерство може приносити користь громадам та бізнесу

Павло Мороз, директор Департаменту корпоративної соціальної відповідальності компанії МХП, розповів про кейс, коли класичний тимбілдинг вийшов за рамки звичайних толок і прибирання й став масштабним проєктом, під час якого вдалося налагодити взаємозв‘язок бізнесу і громади.

Коментарі 1707

Щотижневе прибирання території навколо місцевої школи чи провести суботній ранок разом з колегами, впорядковуючи берег річки — в Україні є унікальні традиції, знайомі з дитинства кожному з нас. Мова йде про толоки — масштабне прибирання (у більшості випадків), задля якого об’єднуються волонтери, соціально активні люди та відповідальний бізнес.

У глобальному вимірі це явище відзначається як Всесвітній день прибирання World Cleanup Day. Щорічно у третю суботу вересня громадські організації у всьому світі виходять на масштабну толоку у своєму регіоні: очищують парки, сквери, ліси, прибережні та інші території.

Утім, наразі в Україні громади об’єднуються, аби відновити територію після численних російських обстрілів і заново відбудувати зруйноване. До таких толок доєднується і соціально відповідальний бізнес. Як корпоративне волонтерство стало частиною роботи компанії та лише посилює взаємозв‘язок бізнесу і громади — далі у матеріалі.

Допомога собі, бізнесу та навколишньому середовищу

Наперший погляд, традиція корпоративних толок може видаватися дещо недоречною. Мовляв, чи не краще просто попрацювати або навпаки додатково відпочити, замість колективом прибирати парк? Та насправді не варто недооцінювати важливість такого волонтерства.

По-перше, такі речі єднають. Це і не дивно. Толоки є давнім українським звичаєм і мають цікаву історію. Крім прибирання, їх організовували для збирання врожаїв, будівництва домівок тощо. Сьогодні толоки стали єднальним заходом, під час якого кожен може відчути себе важливою частинкою великого.

Особливо зараз. Поки ворог обстрілює і нещадно нищить інфраструктуру, українці продовжують піклуватися про свою землю і наводити лад. Так цьогоріч у селі Повстанське Одеської області мешканці громади об’єдналися і висадили квіти у місцевому парку. Разом з комунальниками провели масштабну толоку, до якої долучилися й діти.

У березні, щойно стихла ворожа авіація та ракети, житомиряни вийшли на толоку до напівзруйнованого місцевого ліцею. Від ранку розбирали руїни, скло, цеглу та сміття. Об’єднувалися волонтери через соцмережі, загалом було близько 400 відгуків. Долучитися хотіли навіть люди з-за кордону.

У Рівному переселенці зібралися разом, аби прибрати місцевий парк і таким чином висловити свою вдячність місту та його мешканцям за гостинність. Під час заходу учасників толоки частували смаколиками, як це колись було у давніх традиціях. На Кіровоградщині переселенці теж виступили з подібною ініціативою і розчистили берег річки в одній з громад області. Такі заходи об’єднують, допомагають людям зрозуміти свою значущість і стати частиною великого екологічного відновлення.

По-друге, така робота дає одразу відчутний результат. Фізіологічно наш мозок влаштований у такий спосіб, що чим швидше ми бачимо результат своєї роботи, тим більше це нас мотивує працювати далі, тим продуктивнішими ми стаємо. Відповідно, це позначається і на повсякденній роботі, та як результат, на загальних бізнес-показниках.

Та щоб ця схема “допомога — мотивація — результат” працювала, важливо не просто зібратися і робити щось “аби було”. Як приклад, цього року наша компанія вирішила провести повноцінний підготовчий етап перед корпоративними толоками. Ми запитали у громад: якої саме допомоги ви потребуєте? І з'ясували, кому треба висадити дерева, кому розчистити водойми, прибрати вулиці тощо. Тож фактично працювали в колаборації з громадами. 

Понад два місяці ми проводили толоки у регіонах: 8 областей та місто Київ, 800 співробітників і 728 мешканців громад, які долучилися за власним бажанням. Разом прибрали паркові зони, сквери, вулиці. Оскільки громади самі вирішували, що їм пріоритетніше, вдалося досягти важливих результатів для кожного окремого містечка чи села.

Корпоративне волонтерство, як підтримка працівників та бізнесу

Толоки — не лише важлива екологічна ініціатива. Як ми вже наголошували, вони об’єднують громади та волонтерів. А корпоративне волонтерство, до якого безпосередньо долучаються працівники, ще й має низку ціннісних орієнтирів  для бізнесу, зокрема:

1) Волонтерство – рятувальне коло мотивації. А мотивація – це не тільки дієвий стимул для працівників гарно виконувати свою роботу, але ще це в підсумку сприяє стабільності та успішності компанії. Згідно з дослідженням, вмотивовані співробітники можуть збільшити доходи фірми майже на половину – 47%. До того ж вмотивовані співробітники менше звільняються.

Якщо говорити про Україну, зниження мотивації працівників відбулося на фоні війни та стресу. HR-спеціалістам довелося у найкоротші терміни шукати нові підходи до роботи, аби не втратити команду. І одним із рятівних кіл стало саме волонтерство. Допомога тим, хто цього потребує, кому наразі значно важче, – знижує рівень стресу, дозволяє впорядкувати власні емоції. А донати на авто, дрони й тепловізори, приготування тушонок для українських захисників чи здавалось би банальне прибирання в під’їзді або дворі – ще й посилює віру в майбутнє й завтрашній день.

2) Корпоративне волонтерство, як унікальний кейс для бізнесу. Свою популярність корпоративне волонтерство здобуло ще під час пандемії. Коли більшість працівників перейшли на дистанційну роботу, а керівникам важливо було не розгубити їх і підтримувати корпоративний дух. Воно стало унікальним кейсом для бізнесу і продемонструвало чималі переваги для працівників. Зокрема розвинути комунікабельність, отримати моральне задоволення і відчути себе важливим від розуміння, що робиш світ кращим. Але найголовніше – гордість за приналежність до компанії та краще розуміння її цінностей.

3) Роль корпоративної соціальної відповідальності бізнесу також зростає, еволюціонує відповідно до вимог часу й вже є важливою частиною діяльності. Особливо це стосується компаній, які представлені на міжнародних ринках. КСВ у світі є загальноприйнятою нормою. Починаючи від малих підприємств до корпорацій-гігантів. З власного досвіду можемо сказати: якщо і організовувати соціальні проєкти, то робити їхню історію довготривалою, планувати комплексні соціальні програми, розвивати партнерства. Такий підхід дозволяє об’єднувати як працівників, так і цілі громади, спонукає українців до розвитку, самозарадності, вміння гуртуватися навколо вирішення дійсно важливих питань.

Для нашої компанії головною цінністю є люди. За час акції, нам вдалося об’єднати загалом понад 1500 людей, адже до толок МХП долучалися навіть працівники разом зі своїми сім’ями. До того ж 1500 учасників — це нові контакти та налагодження комунікацій у великому колективі, що є необхідним для динамічної роботи та поліпшення її ефективності.

Як бонус, спільна праця дає можливість контролювати життя тут і зараз, скинути напругу, перевести переживання у дію. І разом, пліч-о-пліч, наближувати нашу перемогу. Тому що разом ми – сила!

Обговорити з іншими читачами:
Погода