Воєнний 2022 рік став складним випробуванням для українських підприємців. Виробничі та логістичні ланцюжки порушені, інфраструктура та потужності зруйновані, частина територій окупована. UA business Global провели дослідження серед учасників ком'юніті, щоб дізнатись, як український бізнес адаптувався до роботи за рік війни.

За рік повномасштабної війни український бізнес пройшов шлях від стадії «замри та чекай» до «адаптуйся та розвивайся». Сміливі підприємці працюють в блекаут і під виття сирен, переформатують виробництва, адаптують продукти під запити ринку, шукають і знаходять нові канали збуту. Нас ніхто не вчив, як будувати бізнес за воєнних умов, але ми тримаємось і рухаємось вперед. Тому що впевнені – попереду Перемога. Тож наближаємо її всі разом!
Наприкінці березня 2022 року ми проводили дослідження щодо стану бізнесу. Тоді 61% опитаних підприємців відповіли, що повністю зупинили роботу компаній. Сьогодні, рік потому, ця цифра скоротилася у 6 разів – лише 10% бізнесів не запустилися через війну.
Третина компаній працюють на повну потужність. Решта – скоротили обсяги роботи, але не зупинилися. Такі показники свідчать, що бізнес адаптується до поточних умов. Але складнощі, звісно, є.
«Ми виробляємо вхідні двері та металеві конструкції уже 18 років. Розпочинали діяльність у Луганську, тому, як би це сумно не звучало, на початку повномасштабної війни вже були адаптовані до подібних ситуацій. З лютого одразу перейшли на воєнні рейки та стали виробляти металеві пластини для бронежилетів, які через волонтерів відправляли на фронт. В травні стали запускати виробництво нашого основного напрямку. Продажі впали на 50-70%. Почали налагоджувати стосунки із забудовниками, які поступово почали будувати й давати замовлення. Наразі довоєнних показників не досягли, але виробництво працює на 70%», – Дмитро, компанія «ЛДК Партнер», виробництво вхідних дверей TM PORTALA.
Основна проблема бізнесу зараз – скорочення обсягу продажів. З цим стикаються 67% компаній. 10% бізнесів скаржаться на проблеми з логістикою. Брак співробітників, зокрема й через виїзд українців за кордон, – проблема для 9% компаній. 8% бізнесів не функціонують на повну міць через нестачу сировини або запчастин. 6% компаній не можуть працювати через пошкодження/руйнування потужностей виробництва.
«У нас оригінальні подарунки та товари для свят. Через війну дохід скоротився приблизно на 30%. На початку не працювали служби доставки й не було доступу на склад до товару. Потім поступово логістика налагодилась, але дуже багато постачальників не могли працювати, бо знаходилися на території або поруч із зоною бойових дій. Деякі й досі не встигли евакуювати своє виробництво. Через це багато цікавого товару немає, шукали альтернативу, але не все вдалося, бо таких виробників в Україні дуже мало. Зараз працюємо над відновленням асортименту та його розширенням в розрізі актуального попиту. Розширили мережу продажів через маркетплейси. Проблема в тому, що наш товар не першої необхідності. Але ми не опускаємо руки, пережили вже всі кризи, зокрема й коливання курсів валют зі всіма наслідками, тож вистоїмо і в війну», – Олена, магазин Праздник-SHOP.
Нестача замовлень, зменшення обсягів виробництва та інші проблеми, спричинені війною, призвели до скорочення співробітників у багатьох компаніях. Чверть бізнесів скоротили команду на 30-60%. Трохи скоротили працівників 20% компаній. 17% бізнесам довелося зменшити штат на понад 60%. Але третина компаній змогли зберегти команду без змін – 8% навіть розширили штат співробітників.
«Я співвласник маркетингової агенції. Після 24 лютого ми поставили на паузу всі проєкти та виплатили працівникам повну оплату за місяць плюс бонуси. На той час в команді було 13 людей, пізніше 1 працівник звільнився за власним бажанням. Наприкінці березня ми відновили роботу з клієнтами і активно розвивались. В травні найняли рекрутера і поступово розширили команду – наразі в нас стабільно працює 50 людей» – Дмитро, маркетингова агенція «Ціль».
Через скорочення прибутку компаніям довелося зменшити розмір оплати працівникам. 7% бізнесів скоротили зарплату команді до 30%. Така ж кількість зменшила оплату на понад 50%. У 5% бізнесів зарплата команди стала меншою на 30-50%. На волонтерських засадах працюють 18% компаній. Але 23% власників компаній змогли зберегти оплату праці команди у повному обсязі, а 21% навіть підвищив зарплату робітникам.
«В мене студія графічного дизайну. Ціни на наші послуги побудовані на операційних витратах та вартості години роботи. Був період, коли кількість замовлень зменшувалась, а отже й оплата спеціалістів, з якими я працюю за договором на умовах відсотка, теж скорочувався. Але в липні вдалося повернутись до сум, які вони заробляли до 24 лютого, а в жовтні вперше їх перевищити», – Павло Футрук, Bypaul design studio.
Галузева трансформація стала одним зі способів порятунку бізнесу від закриття у період військових дій. Багато підприємців пішли цим шляхом. Майже половина компаній частково адаптували продукт/послугу під запит ринку. 15% бізнесів змінили галузь, 9% опитаних повністю змінили продукт/послугу. 32% підприємців нічого не змінювали та продовжують розвиватися у своїй сфері. Але є й ті, хто розвиває основний бізнес і відкриває новий напрямок.
«В нас йога-проєкт і після повномасштабного вторгнення він зупинився на 3 місяці. У 2022 ми планували провести три йога-фестивалі в Україні, але провели лише один. Щоб якось виживати, запустили новий проєкт – Йога Клуб Онлайн. Нам вдалося залучити достатньо клієнтів, щоб виплачувати зарплати, та навіть розширити команду і збільшити заробітну плату. Але потім настав блекаут. Це призвело до суттєвого зменшення учасників Онлайн Клубу і поставило перед нами нові виклики. Ми вирішили вийти на закордонні ринки та започаткувати йога-фест у Польщі, над чим зараз і працюємо. Під час війни ми запустили новий проєкт – Кухня Бізнесу. Основною метою було згуртувати, змотивувати та підтримати у цей нелегкий час підприємців та тих, хто хотів свій бізнес започаткувати. Спершу ми запускали івенти на волонтерських умовах, а зараз вже проводимо і платні заходи для підприємців», – Вікторія співвласниця проєктів «Кухня Бізнесу» та «Carpathian Yoga Fest».
На роботу компаній впливає й місце перебування власників. Майже половина (43%) підприємців нікуди не виїжджали з початку повномасштабної війни. 15% виїжджали, але вже повернулися. 21% тимчасово виїхали з України, 11% переїхали в межах каїни, 10% виїхали за кордон на зовсім. Є також підприємці, які не тільки переїхали, а й виробництво релокували.
«В нас сімейне фермерське господарство. Займаємося виробництвом меду, вирощуванням лікарських рослин і переробленням цього на продукти з доданою вартістю. Локація підприємства розташована майже на кордоні Миколаївської та Херсонської областей. До грудня 2022 року виробництво знаходилося в зоні бойових дій. Завдяки участі в грантовій програмі змогли частково релокувати переробні потужності до Миколаєва. Розробили й запустили новий продукт – медову пасту. Сподіваємось відновити виробництво всього асортименту», – Ольга, Fedosov Family Farm.
Скорочення об'єму продажів в Україні підштовхнуло підприємців до виходу на закордонні ринки.
«Робота повністю зупинилась з першого дня повномасштабного вторгнення, бо кому потрібні нові логотипи, коли падають ракети. Замовлення, над якими ми працювали до війни, почали повертатись з середини березня, коли вже стало зрозуміло, що Україна витримала удар і буде йти до перемоги. В пошуку нових замовлень спрямували зусилля на вихід за кордон. Тим, хто вже мав досвід міжнародної діяльності, було легше. А маленькій студії складно пояснити, навіщо починати з нею роботу. Тому основну роль в той час відіграв нетворкінг – зв'язувався з іноземцями, з якими стикався раніше і просив порадити наші послуги дизайну своїм знайомим. Знайшлися ті, хто повірив, що ми можемо якісно та вчасно виконувати роботу і наважився на співпрацю. Тож розвиваємось й на міжнародному ринку», – Павло Футрук, Bypaul design studio.
37% опитаних підприємців бажають вийти зі своїм продуктом на міжнародну бізнес-арену. 16% вже надають послуги закордонним клієнтам, 8% продають товар. 9% співпрацюють з міжнародними дистрибуторами, а 5% продають за кордон напряму. Проте чверть опитаних підприємців працюють з клієнтами лише з України.
_
За важких умов війни український бізнес демонструє неймовірну стійкість та сміливість. Підприємці переформатують компанії, запускають нові напрямки, виходять на міжнародні ринки й всі разом тримають економічний фронт. Щоб після Перемоги працювати ще активніше та згуртованіше!
Опитування проводилося серед мікро та малих підприємців сфери послуг та товарного бізнесу. Загалом в опитуванні взяло участь 100+ власників компаній.
Автор матеріалу: Юлія Барабаш – головний аналітик UA business Global.