Стрімко розвиваючийся український медійний бізнес повністю зупинився за один ранок 24-го лютого. У перші місяці повномасштабного вторгнення рекламна активність залежала не тільки від стану бізнесу клієнта, а й напряму від новин в Україні - рівень чутливості агенцій та клієнтів був неймовірно високий.
Наприкінці квітня частина телеканалів вийшли з телемарафону і почалася відбудова рекламного ринку. Усі сфери завмерли і запуск будь-якої категорії вимагав сміливості клієнта, агентства та селлера. При цьому фармацевтична галузь швидше за всіх повноцінно запустила кампанії. Тому агенції, що мали у своєму портфелі представників цієї категорії, почали відновлюватися першими. Наприклад, клієнт UM Ukraine - Teva - був одним з двох перших рекламодавців поряд з ProPharma, які повернулися до активностей на ТБ. Як сказав Андрій Партика, президент сейлз-хаусу Ocean Media Plus: “Скільки б не тривало відновлення ринку, ми завжди будемо пам'ятати першість компанії Teva Україна та команди Razom Group”.
Великим кроком до подальшої відбудови ринку стало офіційне повернення ТБ панелі 1 січня 2023. Тепер можна аналізувати реальну статистику ТБ дивлення та оцінювати, як зовнішні фактори (блекаут, міграція, еміграція) впливають на неї. Це допомагає розвивати ринок та пришвидшити його повернення до рівня 2021 року.
“Ми усвідомлювали, що світ більше не буде таким, як раніше - нам потрібно трансформувати свій бізнес і шукати нові можливості. Якщо раніше це було метою необхідною, то зараз стало вимушеною”, - СЕО & Board Member Razom Group Арман Маткулов.
На кінець 2022 року Razom Group відновили оборот з 0% до 30%. За позитивними прогнозами у 2023 році Група вийде на 60% від рівня 2021 року. Як і весь український бізнес, компанія здійснила ряд трансформацій для імплементації нових можливостей. Важливим кроком стало відкриття польського Хабу разом з IPG, який консолідує нові клієнтські проєкти з Європи та Америки. Таким чином команда долучилась до нових глобальних кампаній або частково перейшла у штат європейських офісів. Також всередині компанії були прийняті деякі важливі рішення. З 2017 року Роб Нобл був одним з інвесторів Групи. З січня 2023 Роб виходить зі складу акціонерів Групи, а його частина акцій переходить до акціонера Максима Хандогія та Армана Маткулова, який обіймає посаду СЕО Razom Group з 2020 року.
У зв’язку з оновленням акціонерного складу було створено раду директорів (Board Committee), до якої увійшли Арман Маткулов, Chief Executive Officer, Марина Шиманська, Chief Financial Officer, та Андрій Андрющенко, Chief Buying and Investments Officer. Очолив раду директорів акціонер Групи Максим Хандогій.
Реорганізація процесів дозволила інтенсивніше працювати над присутністю на міжнародних ринках. Razom Group почала надавати послуги для таких клієнтів, як Dyson, Teva, Spotify, J&J тощо, на європейських ринках разом із глобальними офісами. Крім того, у рамках нових послуг Група вже відкрила офіс у Дубаї для роботи з клієнтами на міжнародному рівні.
“Використання OTT/IPTV сервісів росте з кожним роком та нарощує ексклюзивний контент, що змушує ще більше глядачів переходити на цей тип прийому ТБ” - TV Investment Director Razom Group Ігор Полосьмак.
Єдині новини, найімовірніше, залишаться на ТОП каналах до кінця війни. Проте медіахолдинги вже запускають аналоги, які компенсують рекламодавцям недоступні канали марафону. Наприклад, ICTV2 та 1+1 Україна транслюватимуть звичний для глядача контент ICTV та 1+1. Ці канали вже вийшли на частку ТБ дивлення 3-5% кожен та із запуском свіжих програм, наздоганятимуть лідерів - Новий, СТБ, ТЕТ, 2+2.
Попри всю складність ситуації, ТОП групи StarLight та 1+1 інвестують в новий контент. Уже через кілька тижнів вийде наступний сезон Мастер Шеф, присвячений українській кухні, а восени ми очікуємо нові епізоди Голосу країни та Холостяка. На фоні того, що ТОП проєктів буде менше, тренд останнього часу - це додаткова увага ТБ глядачів до таких “меджік моментс”, контенту, який можна побачити в прямому ефірі лише на ТБ. Тому спонсорська інтеграція в такі проєкти - чудовий шанс виділитися з клаттеру та зібрати максимальну увагу глядачів.
Важлива тенденція зараз - долучати поряд з класичним ТБ додаткові можливості OTT/IPTV сервісів (Megogo, Sweet.TV та Київстар ТБ). З кожним роком відсоток їх використання росте. Ці платформи пропонують велику кількість додаткових каналів та вже мають багато ексклюзивного контенту, що змушує ще більше людей переходити на саме цей тип прийому ТБ. Тому цього року ми очікуємо зробити великий крок до світового тренду - коли на ринку є повноцінні пропозиції від Open TV та Pay TV. Чим раніше клієнти почнуть звертати увагу на цей тип розміщення, тим більше вигод вони отримають зараз. Для прикладу, у Megogo, який є лідером серед операторів OTT/IPTV, зібраний весь ексклюзивний спортивний контент для чоловічої ЦА (ТОП футбольний контент та найкращий бокс). З останнього, трансляція Чемпіонату світу з футболу у листопаді-грудні та бій Олександра Усика, що мав частку ТБ дивлення 75%.
Весною 2023 року ми розраховуємо на запуск найочікуванішої категорії - це ТОП FMCG клієнти: Unilever, Henkel та Reckitt Benckiser. Також чекаємо на пожвавлення в категоріях фінансових установ та напоїв.
“Ми докладаємо максимум зусиль для розвитку ринку. Ще наприкінці 2021 року, я й припустити не міг, як кардинально зміниться наше життя 24 лютого. Для мене було найважливіше підтримати людей, і весь рік я присвятив саме цьому. Наш бізнес - це долі людей, наша сфера - це люди та стосунки. Саме тому ми робили все, щоб клієнти не відчули вплив війни, ділилися з ними аналітикою та останніми новинами, постійно були на зв'язку з селлерами і безумовно підтримували свою команду на максимумі своїх можливостей. Я вірю, що ми всі пройдемо цей етап і будемо не адаптуватися під ситуацію, а виходити з неї переможцями! Слава Україні!”, - Арман Маткулов, СЕО & Board Member Razom Group.