Ринок SMM під впливом війни

Рекламний ринок постраждав від війни не менше, ніж інші сфери. Попри воєнний час Комітет SMM при IAB Україна продовжує роботу з промотування українських агенцій на світовій арені, визначення обсягу ринку SMM та доопрацювання тематичного класифікатора професій та тримає руку на пульсі бізнесів. Власники SMM агенцій розповіли, що зараз відбувається в їхніх компаніях, які виклики спостерігаються та як вони їх долають.

Коментарі 4490

1. Як війна вдарила по вашій агенції?

Роман Геращенко, CEO Sasquatch Digital, член Комітету SMM при IAB Україна

Що тут сказати: це було боляче. З декількох десятків проєктів на всій швидкості стоп-кран смикнули 79%, а два зупинилися на етапі лончу. Роботу продовжили міжнародні бренди, що працюють на зовнішніх ринках, і два соціальні проєкти ООН, у яких ми змінили комунікацію під реалії війни.

Я зберіг більшу частину нашої команди, і в нас виявилося досить багато робочого часу, щоб запустити власний штаб із наявними i старими співробітниками та влитися в інформаційну війну. Це дало змогу бути в тонусі і не виходити з режиму “робота”. В інших питаннях ситуація аналогічна нашим колегам: дебіторка, що зависла, занепокоєння про майбутнє і постійний пошук нових проєктів.

Ігор Потієвський, CEO&Founder Mediahead

Бізнес був одномоментно зупинений 24 лютого 2022 – всі тендери, проєкти, рекламні кампанії. На щастя, всі співробітники змогли евакуюватися з гарячих точок, хтось раніше, хтось пізніше, але всі живі.

Згодом ми знайшли декілька проєктів на європейському ринку. Хоча це не перекриває наших витрат, проте дає можливість утримувати команду, продовжувати нарощувати комерційні запити та брати участь в інформаційних кампаніях супроти ворога.

На початку війни було багато рекламних кампаній на росію та білорусь, а також на головні офіси компаній, які не хотіли йти з російського ринку.

Команда агенції активно задіяна у волонтерській діяльності, ми постійно обмінюємось інформацією, допомагаємо один одному в логістиці, фінансах і пошуку необхідних речей для цивільних та військових. Також намагаємось ментально допомагати один одному, наскільки це можливо в такі часи.

Володимир Чернер, CEO New Strategies Group Digital, керівник Комітету SMM при IAB Україна

Агентський бізнес – це залежність від клієнтів, співробітників та партнерів. 90% проєктів за клієнтами зупинено та заморожено до закінчення військового стану. Тут удар є сильним та неприємним. А от команда удар прийняла стійко. Ще з моменту коронакризи ми адаптувалися до змінених реалій, перебудували процеси та навчилися працювати гнучко, швидко, без прив'язки до офісу чи зовнішніх обставин. Ми виплатили повну зарплату за лютий, мінімалку за березень, квітень, більшість працівників перевезли до нових місць дислокації. Усім партнерам закрили виплати за власний рахунок. Ситуацію стабілізували.

Гліб Проненко, партнер агенції МОКО Digital, член Комітету SMM при IAB Україна

​​На це питання хочу дати відповідь у кількох аспектах. Однак не тільки як вдарило, бо на це можу відповісти одним реченням, навівши дві цифри (буде нижче), але й що відбувалось.

По-перше, це люди. На щастя усі живі та здорові. Один із наших копірайтерів досі перебуває в окупованому Херсоні, кілька людей деякий час жили в селах, поруч із якими були окупанти, хтось майже кілька діб провів у метро та підвалах, ховаючись від обстрілів. Кожного дня ми збирались у зумі, аби підтримати один одного. Хоч трішечки, але в нас це виходило. Потім все, як в усіх: хтось вирішив залишитись у Києві, хтось виїхав на захід країни, хтось далі у Польщу. Важкий емоційний стан людей і пересування приводили до того, що доступність команди постійно змінювалась, а завдання підхоплювали ті, хто був на зв’язку і мав поряд комп’ютер.

По-друге, це клієнти. Впродовж попередніх років і до початку війни наша агенція вже повністю орієнтувалась на внутрішній ринок. Так, наші клієнти – це великі міжнародні компанії, але все, що ми створюємо, створюємо для внутрішнього ринку, тому з 24.02 все зупинилось. Десь о 6-й ранку ми вимкнули усі рекламні кампанії у рекламному кабінеті Фейсбуку. Фактично невеликий обсяг робіт для клієнтів з’явився тільки за тиждень-другий.

Якщо оцінювати силу удару по агенції вже зараз, на початку травня, то він дуже значний – до зниження обігу на 85% та призупинення робіт 74% клієнтів.

По-третє, це інформаційний фронт. Як і багато колег по ринку, ми вийшли на інформаційний фронт. Ще до війни ми робили багато чого для Міністерства ветеранів, Фонду “Повернись живим”, співпрацювали з Міністерством оборони, тому з перших годин до нас надходили запити від ЗСУ, відділів комунікацій Сухопутних військ тощо. Багато візуального контенту, що ви бачили перші тижні на сторінці Валерія Залужного, було створено саме в Моко, і сьогодні ми натрапляємо на ці віжуали на об’єктах зовнішньої реклами.

В мене зросла повага до кожного учасника колективу, який у бомбосховищах чи дорогою малював плакати для ЗСУ. До того ж ми дійсно стали командою, з якої народжується трішечки нова агенція. Подивимось.

2. Як зараз працюєте та на які проєкти робите ставки?

Ігор Потієвський, CEO&Founder Mediahead

Зрозуміло, що внутрішній ринок працює на оборону країни та захист своїх інтересів. Жоден підприємець не думає зараз про прибутки, всі зусилля спрямовані на збереження бізнесу і допомогу країні. Отже, тих компаній, що відновили маркетингову діяльність (активно рекламуються), небагато – орієнтовно до 30%. На мою думку, в таких умовах це дуже добре.

Якщо враховувати волонтерську діяльність команди, то люди завантажені на 100%.

Звісно, хочеться бути завантаженим комерційними запитами бодай на 60%, але це наразі можливо лише внаслідок роботи з іноземними компаніями.

Сьогодні інвестуємо в бізнес задля збереження і підтримки країни. Є ймовірність, що кількість запитів зростатиме, попри воєнний стан, орієнтовно на 15% на внутрішньому ринку. Все інше будемо добирати проєктами з-за кордону. Наразі є лише 2 активних запити та ще стільки ж на етапі домовленостей.

Загалом на початку війни була думка перевести команду на аутстафінг по Європі, навіть активно велися перемовини, але зробити з цього бізнес не вдалося :)

Володимир Чернер, CEO New Strategies Group Digital, керівник Комітету SMM при IAB Україна

Працюємо віддалено. Березень та квітень закрили у полегшеному режимі. З травня відновили активність на 20%. Для зміцнення морального духу команди зідзвонюємося раз на тиждень на п'ятничне віче, з аккаунт-командою проводимо щотижневі статуси по клієнтах, постійно спілкуємося та допомагаємо один одному.

За моїми прогнозами, ринок повернеться до ладу із середини серпня, а потужний старт проєктів відбудеться у вересні. До цього будуть налагоджуватися процеси постачання, закриватися борги, гаситися дебіторка тощо. Завдання полягає в тому, щоби протриматися до цього моменту, набратися сил, перезавантажитися і бути готовими працювати.

Гліб Проненко, партнер агенції МОКО Digital, член Комітету SMM при IAB Україна

​​В нас зараз є декілька векторів клієнтської роботи.

Кілька українських клієнтів, які частково майже з третього тижня війни відновили комунікацію на своїх сторінках у соціальних медіа. Зрозуміло, що повністю змінилось наповнення, планування комунікації перетворилось із місячного на тижневе, а іноді – щоденне. З травня ще кілька клієнтів  заявили про бажання відновити рекламну комунікацію.

Ми починаємо шукати клієнтів у Європі та США. Для цього опановуємо нові канали та майданчики продажу, змінюємо структуру послуг.  Вже є перший контракт зі Швейцарією.

В нас залишаються  волонтерські проєкти. Кілька з них ми створили самі, за деякими звертаються ЗСУ чи Фонд ветеранів.

У короткостроковій  перспективі ми робимо ставку на зовнішні ринки, у середньо- та довгостроковий – на відновлення України.

Роман Геращенко, CEO Sasquatch Digital Digital, член Комітету SMM при IAB Україна

Враховуючи режим “виживання” більшої частини великого українського бізнесу, проєкти ми почали шукати виключно у працюючому бізнесі та на зарубіжних ринках. Те, на які країни та бізнеси робити ставку, залежить від напрацьованих раніше проєктів. Тут нам пощастило, адже в агенції був досвід роботи на різнопланових проєктах не лише у Європі, але й у східних країнах, зокрема у Вірменії, Грузії, Киргизстану, Узбекистану.

Таким чином, у березні-квiтнi Sasquatch Digital отримав близько десяти проєктних замовлень (консалтинг, дизайн тощо) i виріс на три повноцінні SMM-проєкти, що дало впевненість у завтрашньому дні агенції та її команди, а також підтвердило правильність вибраної стратегії. Для незадіяної частини команди ми взяли двi волонтерськi ініціативи – NeedHelp є одним із цих проєктiв. Отже, в травень ми увійшли з позитивною динамікою на зростання проєктiв, а зараз повільно виходимо на повноцінне завантаження команди.

3. Як поводяться клієнти, зокрема щодо виплат

Гліб Проненко, партнер агенції МОКО Digital, член Комітету SMM при IAB Україна

Як зазначав вище, більшість наших клієнтів складають великі міжнародні компанії, що працюють в Україні. Це мало два наслідки. З одного боку, ці компанії працюють із великим відстроченням платежів, навіть 60–70 днів після підписання акта виконаних робіт. Це привело до того, що ми не отримали у березні-квітні більшість платежів за січень та лютий і маємо дуже велику дебіторку. З іншого боку, ці компанії мають великий запас міцності, майже завжди виконують свої зобов’язання і потроху  закривають платежі. Навіть ті, які офіційно припинили дію договорів, намагаються розрахуватись.

Ігор Потієвський, CEO&Founder Mediahead

Всі клієнти показали себе на найвищому рівні бізнес-етики, знову ж таки наскільки це можливо у військових умовах. Більшість розрахувалась протягом першого місяця, що дало нам змогу провести оплати на підрядників, перерахувати кошти ЗСУ і навіть закупити бронежилети та каски (не зрозуміло поки, як ми то будемо проводити по бухгалтерії).

Володимир Чернер, CEO New Strategies Group Digital, керівник Комітету SMM при IAB Україна

По-різному. Як то кажуть, війна показує хто є хто. Серед наших клієнтів є ті, хто в перші дні війни розрахувалися за проєктами заздалегідь, без будь-яких питань. Навпаки, запропонували погасити всі оплати наперед, поцікавилися, як ми і чим можуть бути корисними. Таких небагато. Можна сказати, що з цією частиною клієнтів ми стали ближчими, ріднішими, а з деяким навіть робимо низку соціальних проєктів. Однак велика частина клієнтів затримала оплати на 2–4 місяці, є й такі, які сплатять лише після воєнних дій. Одному клієнту повністю знищили виробничі потужності, весь бізнес впав. На жаль, таке не рідкість. Ситуація у всіх різна. Пріоритети інші.

Роман Геращенко, CEO Sasquatch Digital Digital, член Комітету SMM при IAB Україна

Декілька клієнтів змогли розрахуватися на початку березня, частина однозначно сказала, що розрахується тільки після війни (більшою мірою йдеться про вітчизняний бізнес), решта з квітня погашає борги частинами. Загалом я задоволений нашими клієнтами та їх веденням бізнесу.

У нас немає свого вузького профілю – працюємо з різними сферами великого бізнесу. Це дає розуміння, що після закінчення війни клієнти повернуться до агенції.

4. Коли ви думаєте відновитися і що для цього робите?

Володимир Чернер, CEO New Strategies Group Digital, керівник Комітету SMM при IAB Україна

Вже зараз ми:

  1. перевели команду на проєктну роботу для додаткового заробітку;
  2. запустили волонтерський проєкт "Добропис" (https://t.me/dobropys);
  3. випустили нову версію сайту (https://nsg.agency);
  4. сконцентрували зусилля на роботі з локальним бізнесом, напевно, є одними з небагатьох, хто не орієнтовувався на роботу із заходом.

Що плануємо зробити?

  1. Забезпечити щомісячну виплату мінімалки працівникам до моменту відновлення роботи агенції на 100%.
  2. Доповнити сайт великою кількістю кейсів.
  3. Диференціювати бізнес, запустити більше продуктів.
  4. Інвестувати в освітні та інформаційні статті на рекламних ресурсах.
  5. Запустити кілька проєктів, окрім агентства, у рамках IAB, починаючи з аналізу ринку SMM.

Роман Геращенко, CEO Sasquatch Digital Digital, член Комітету SMM при IAB Україна

20 нових контрактів лише повернуть нас на позицію початку лютого. Але навіть цей рівень у перспективі залишку року є цілком досяжним. Якщо "відновитися" означає “вийти на довоєнний рівень”, коли ми щороку приростали приблизно на 40%, то це можливо тільки з агресивним виходом на міжнародні ринки. Проте як би швидко ми не відновлювалися, говорити про повноцінну роботу можна буде лише тодi, коли бiзнес почне виділяти на свій розвиток повноцiннi маркетинг-бюджети мирного часу. Поки ми існуємо в реаліях десятків вступних, не розуміючи, з якими результатами увійдемо в новий місяць.

Ігор Потієвський, CEO&Founder Mediahead

Щоб відновитись до показників 24 лютого, потрібно, щоби припинилась війна. Наразі це постійна імпровізація (горизонт планування скоротився до двох тижнів).

Гадаю, що ринок розпочне активніше оживати за 3–4 місяці, максимум за пів року (принаймні хочеться в це вірити).

Гліб Проненко, партнер агенції МОКО Digital, член Комітету SMM при IAB Україна

Сподіваємось відновитись десь за 6–9 місяців завдяки новим ринкам і тому, що український бізнес майже вимушений починати працювати на неокупованих територіях.

Як уже зазначав, ми змінюємо орієнтацію на зовнішні ринки, переформатовуємо склад послуг і модифікуємо пріоритетність наших послуг, відповідно коригуючи склад спеціалістів.

Однак усе залежить від перемоги України, тому ми продовжуємо допомагати ЗСУ.

Обговорити з іншими читачами:
Погода