Розвінчуємо міфи про поштомати

Андрій Сук, керівник проекту Meest поштомати, розповідає про майбутнє поштоматів і наводить аргументи, чому цей тип доставки домінуватиме в майбутньому.

Комментарии 1481

Наразі в України непрості відносини з автоматичними терміналами для відправлення та отримання посилок. Перші поштомати у нас в країні з'явилися трохи більше 5 років тому. Але коли великий іноземний гравець InPost припинив роботу в країні у 2017 році, багатьом здалося, що на цій сфері можна ставити хрест.

Що ми маємо зараз? Найбільші вітчизняні компанії розвивають власні мережі, а кількість пристроїв обчислюється не однією тисячею. Але до майбутнього поштоматів у багатьох все ще є питання —  приблизно рік тому тут вийшов текст про те, чому в Україні ніхто не користується послугою. Давайте розберемося, що змінилося за цей час та чому прийшов час розвінчати міфи.

Міф №1. Поштомати не потрібні споживачу

Якщо ніхто не користується послугою, вона нікому не потрібна. Це цілком очевидне і логічне твердження. Але тут може критися одна важлива маніпуляція — що якщо послуги загалом немає на ринку?

В Україні поштомати дійсно тільки отримують поширення. Але і сама пропозиція на ринку існує порівняно недовго. Після виходу InPost індустрія опинилася в глухому куті — інших сильних іноземних гравців на ринку не було, а українські компанії лише починали звертати увагу на послугу. Сучасній сфері поштоматів в Україні всього кілька років, не більше — і за цей час вона вже показує відмінне зростання.

Через нерозуміння того, як правильно просувати послугу безконтактної доставки та  переваги, які вона може дати кінцевому споживачу, перші спроби презентувати поштомати в Україні, як інноваційний та логістичний інструмент, дійсно зазнали невдачі — і у «ІнТайм», і у «Приватбанку».

Проте ситуація почалась змінюватись, коли у 2018 році Meest вирішили вибудовувати свою поштоматную мережу в Україні. Ми почали з того, що викупили у «Привата» усі їхні поштоматів та розмістили їх у зручних для споживачів місцях: заправки, аптеки, магазини, спортклуби, бізнес-центри, тощо. Це дало результати: зараз у Meest понад 1500 почтоматов, які розташовані по всій країні — це найбільша мережа в Україні.

А щодо досвіду інших країн? У тій же Німеччині перші поштомати з'явилися набагато раніше — оператор DHL встановив перший Packstation 17 років тому. Влітку цього року компанія відзвітувала про показник у 5000 встановлених терміналів по всій країні. У планах — 7000 пристроїв до початку 2021 року.

У сусідній Польщі ситуація схожа. Поштомати тут почали з'являтися більш ніж 10 років тому, а зараз в країні налічується понад 5000 терміналів. Лідер — знайома нам компанія InPost, що не досягла успіху в Україні через нібито маленький попит. Причина, швидше, інша — молодий український ринок, який ще не встиг як слід встати на ноги, а також відсутність самої культури. Повірте, справа далеко не в якомусь унікальному неприйнятті послуги з боку українців. Тим більше ми вже зараз бачимо, як змінюється ситуація — щомісяця кількість людей, які користуються послугою відправлення посилок, зростає на 15-20%.

Міф №2. Поштомати — це незручно

Ми звикли до людського обслуговування. У супермаркетах нам допомагають касири, в наземному громадському транспорті (до нещодавна) — кондуктори. Так і в поштовій сфері — нам легше прийти у відділення, передати посилку співробітнику і виконати всі його вказівки.

Але світ йде далі, і все більше звичних нам речей автоматизуються. Україна не відстає: супермаркети встановлюють каси самообслуговування, а в тролейбусах і трамваях оплата тепер відбувається через спеціальні термінали. І, розібравшись один раз, процес стає відразу зручним.

Так само і з поштоматами, це — логічний еволюційний крок, безумовно точно технологія майбутнього. У більшості людей є смартфони, і ми щодня користуємося додатками. Створити відправлення, відсканувати QR-код з термінала, вкласти посилку і закрити дверцята — вперше людина витратить на це п'ять хвилин, а потім процедура займатиме не більше 60 секунд.

Щодо поштоматів Meest, нещодавно ми презентували на ринку інноваційну послугу швидкої доставки за 5 годин Києвом. Тепер відправляти важливі посилки та документи в столиці стало простіше. Вважаємо цей крок логічним у розвитку компанії, адже наша аудиторія — переважно молоді активні люди, що цінують свій час. Ще одна безумовна перевага поштоматів перед рештою способів доставки — більшість з них працює цілодобово, а отже не потрібно підлаштовувати свій графік під роботу пристрою.

У Польщі, наприклад, більш ніж половина людей обирає доставку в поштомати саме завдяки цілодобовій роботі пристроїв — це насправді одна з головних їх переваг. Запитайте себе: наскільки часто ви змінювали плани, чекаючи кур'єра? Або скасовували справи, щоб встигнути до закриття відділення?

Крім того, на поштомати компанії витрачають менше коштів — не потрібно виділяти гроші на оренду та зарплатний фонд. Тому така доставка виходить дешевше кінцевому користувачеві. У Польщі результати того ж дослідження показують, що це цінує кожен третій користувач поштових сервісів.

Зараз користувачі Meest можуть отримати посилку з інтернет-магазину в поштомат, а також відправити посилку з одного пристрою на інший (включно з швидкою доставкою) безкоштовно. Адже наша головна мета на даному етапі — показати користувачам зручність використання автоматичних терміналів.

Міф №3. Поштомати не ефективні через малі габарити посилок

Поштомати дійсно призначені насамперед для невеликих відправлень — електроніка, одяг, документи. Але уявіть: а наскільки часто нам потрібно переслати щось велике? Поштомати — це пристрої для повсякденного використання, і в цьому випадку вони задовольняють попит ідеально.

Один з найпоширеніших випадків використання автоматичних терміналів — отримання посилок міжнародної комерції. За даними Statista Consumer Market Outlook, найпопулярніші категорії товарів для покупки онлайн — це електроніка, предмети побуту та одяг. Велика частина найменувань тут з легкістю поміститься в скриньку поштомата. Якщо не переконав, ось ще дані: кожна друга посилка електронної комерції важить менш ніж 500 грамів.

І до речі, саме ecommerce багато в чому забезпечить поштоматам місце у світі майбутнього. Якщо в минулі роки розвиток сфери було стрімким, але планомірним, то в цьому році — через пандемію коронавірусу — вона б’є всі рекорди. У червні обсяг торгів в інтернеті виріс на 30% в порівнянні з минулим роком — неймовірний показник. Частково через це багато поштових операторів — той же DHL — сильно збільшили інвестиції в розвиток мереж автоматичних терміналів.

Міф №4. Поштомати — це ненадійно

З психологічної точки зору, залишити посилку в терміналі, який, на перший погляд, ніхто не охороняє — складно. Але насправді ця тривога нічим не обґрунтована. Зачинену скриньку вкрай складно зламати, а IT-система поштових операторів відразу дізнається про незаконне вторгнення в пристрій.

Крім того, саме традиційні способи доставки найбільше схильні до крадіжок. За даними сервісу Clutch, майже 20% людей стикаються з втратою посилки вже після її прибуття — тобто, якщо правильно розуміти, у відділенні. Якщо говорити про доставку до дверей, то тут ситуація аналогічна: опитування показують, що в таких ситуаціях товар пропадав у кожного третього американця.

Тому навіть якщо поштомати здаються на перший погляд менш надійними, це не привід переживати. Розглядайте скриньки як сейф — це більш безпечне місце, ніж відкриті полиці у відділенні. Ще один важливий момент — безпека для здоров'я. В умовах пандемії коронавірусу, який передається переважно через взаємодію людей (а не через поверхні), поштомат — найбезпечніший спосіб відправити або отримати посилку. Тут немає персоналу і майже завжди людей в черзі. Тому ймовірність заразитися мінімальна.

За деякими даними, глобальний ринок поштоматів до 2025 року досягне обсягу в $1,7 млрд. Здається, це трохи занижена оцінка — зростання ecommerce, мінімізація фізичних контактів і тотальна автоматизація точно позитивно вплинуть на сферу автоматичних терміналів. В Україні її потенціал ще далеко не розкритий, тому надалі  ми точно побачимо розвиток галузі.

Обсудить с другими читателями:
Погода