Сергій Костя про підсумки 2022 року

Сергій Костя, маркетинг директор Bolt у країнах Східної Європи, розповів, як працює компанія під час війни.

Коментарі 1620

Які зміни відбулися у вашій галузі цього року?

Основних змін зазнало планування – від довгострокового ми перейшли до дуже короткострокового. У другому та третьому кварталах 2022 року адаптація планування відбувалася щоденно, лише в кінці третього — на початку четвертого кварталу ми повернулися до стабільного, більш довгострокового планування. Також відбулася значна оптимізація коштів. Окрім цього, наразі при плануванні бюджетів усюди враховуються витрати на допомогу Україні, українцям тощо.

Як змінилася поведінка споживачів?

З початку повномасштабної війни зафіксовано суттєве падіння споживацького попиту, але поступово все повертається до звичних показників. Основна зміна поведінки пов’язана з міграцією населення в середині країни. Ми бачимо, наскільки сильно на заході України виріс попит на сервіси, тому що люди були вимушені переїхати до більш безпечних регіонів. Раніше у споживачів спостерігалися певні патерни поведінки, як от виклик авто в певний час та за певних обставин: на роботу/з роботи – по буднях, за місто – на вихідних. Зараз ці межі стерті, видно, що в українців змінилися поведінкові звички життя. Сьогодні на заході країни багато внутрішніх переселенців, їм потрібен певний час для того, аби працевлаштуватися та виробити нові звички, нові патерни поведінки.

Як перерозподілився медіаспліт?

Медіаспліт змінився кардинально. Основний рупор – піар і медіа, далі соцмережі та перформанс-маркетинг. Основні меседжі компанії не змінилися, проте наразі ми дотримуємось комунікаційної стратегії, що враховує всі моменти та аспекти, що випливають через війну та офіційну позицію компанії Bolt.

Як змінився медіаринок загалом?

Медіаринок просто впав, його доля сягла свого мінімуму кризи, якої за своє життя я ще не спостерігав. Про що це свідчить? Це свідчить про суттєвий демпінг цін, на жаль, вимушений. Але я всім рекомендую витрачати та інвестувати кошти в медіа, тому що це відкладений попит, який дуже класно спрацює в майбутньому. Потрібно вкладатися зараз, доки це набагато дешевше. Наразі ми бачимо суперінфляцію, ціни на все зростають, а медіаринок – навпаки, і це дуже важливий момент. Глобально всі перейшли в онлайн, що дуже відобразилось на баїнгу закупки Facebook, Google та ін. До того ж світова криза, яку ми спостерігаємо через те, що, наприклад Facebook масово звільняє людей, це зокрема через те, що всі прогнозували постійне зростання реклами, проте цього не відбулося. Реклама не може рости безкінечно.

Від чого зараз залежить ефективність рекламних кампаній?

Остання наша рекламна кампанія виявилася дуже ефективною. Це зрозуміло за багатьма показниками, починаючи з позитивної реакції аудиторії на меседжі і закінчуючи ціною залучення нового споживача та охоплення. Чесно кажучи, я не думав, що вона так добре зайде. Ми остаточно зрозуміли, що на сьогодні ефективність першою чергою залежить від контексту, в якому перебуває Україна, – я маю на увазі військовий, політичний, економічний контексти та блекаути.

Які зміни ми можемо очікувати в маркетинговому плануванні та бюджетуванні в наступному році?

Буде тотальне скорочення бюджетів, оптимізація всього, що тільки можна. Кризи ще немає, але вона вже йде і чітко стукає у двері, тому будуть порізані бюджети та оптимізовано все. Саме тому я рекомендував би всім закладати набагато більше, ніж вони витратять. Дуже важко спланувати оптимізацію, коли ми маємо надію святкувати перемогу. Дуже вірю, що наступного року нам будуть необхідні святкові комунікаційні кампанії.

Чим надихається ваша команда в такий скрутний час?

Наша команда надихається один одним, українцями. Люди надихаються людьми – і це справді так! Ми, перебуваючи в тилу, працюємо задля перемоги! Це те, що мотивує нас щодня прокидатися і, незважаючи на всі труднощі – від блекаутів до тотальних виснажень за цей рік – ми все одно посміхаємось і радіємо кожному дню, який наближає нас до перемоги. Тому що ми робимо дуже круту справу – допомагаємо людям і тримаємо економічний фронт. Рухаємось до нашої Перемоги!

Як ваша компанія допомагає країні?

Bolt – компанія з естонським корінням. Вона, як ніхто інший, розуміє важливість тих цінностей, які наразі відстоює Україна. Ми допомагаємо всіма можливими способами людям, які не мали вибору, які постраждали та потребують підтримки.

Наразі у нас чітко налагоджено всі процеси з перерахунку коштів від виручки компанії Bolt благодійним фондам України, також ми активно долучаємось до точкових зборів, що ініціюють українські фонди на нагальні потреби. До того ж ми кооперуємось із партнерами та виділяємо кошти на зимовий одяг, харчування та інші гуманітарні потреби.

Наша команда створює та адмініструє власні волонтерські ініціативи.

Так, з початку повномасштабного вторгнення росії в Україну компанією Bolt:

  • зібрано 5 млн євро на гуманітарні потреби українців;
  • перераховано 3,2 млн грн виторгу від Bolt Food благодійним фондам України;
  • водії Bolt здійснили понад 116 тис. безплатних поїздок для волонтерів та лікарів в категорії Support;
  • водії компанії Bolt виконали понад 19 тис. волонтерських перевезень лікарів Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит» на суму 3.6 млн грн;
  • 1876 українців евакуйовано на 469 автомобілях нашого офіційного автопарку;
  • 255 000 обідів для тимчасово переміщених осіб доставлено в партнерстві зі Львівською міською радою;
  • 6600 обідів доставлено в рамках волонтерського проєкту «Герої доставки»;
  • 285 240 грн та 2496 порцій їжі зібрано в категорії «Подяка волонтеру» на обіди для волонтерів;
  • 2800 комплектів флісового одягу пошито разом з Visa для волонтерів та захисників;
  • 2750 гуманітарних наборів передано постраждалим разом з Visa;
  • 5 % з кожної оплати Bolt карткою Visa, або 4 млн грн пожертви передано волонтерам; 
  • за допомогою співпраці з блогерами-амбасадорами Bolt було передано промокодів на 10 тис євро на поїздки по Україні;
  • 1 млн грн  було передано на точковий збір після 10 жовтня до  Фонду  Притули;
  • 500 тис грн було передано на збір до фонду United 24.
Обговорити з іншими читачами:
Погода