Спорт: повернеться чи пропаде для українців

Більшою мірою українські телевізійні канали зараз в роздумах, що показувати під час війни. Чи піти у довгу паузу і ретранслювати марафон новин або щось показувати інше. А інше – це що? Звісно, дуже важко демонструвати розважальний контент, бо є відчуття, що зараз не до розваг. Так само і в глядача, є певні складності вмикати і розважатися чи слідкувати за новинами, чи дивитися щось інше

Коментарі 1341

Серед набору кабельних телеканалів у глядача є можливість дивитися неукраїнські – назвемо їх міжнародні, які не сильно або і взагалі не переймаються, що показувати під час війни – свою сітку не змінили. Крім того, українські канали залишилися без об’єктивного вимірювання, що саме споживають глядачі, а з різних допоміжних джерел, якими, для прикладу, є дані ОТТ-операторів (найбільше відомі Київстар-ТВ, Воля та деякі інші, які певним способом роблять доступними дані щодо перегляду каналів їх підписниками). І ці дані дозволили зафіксувати, що в глядачів, окрім новини, найлегше обирається перегляд художніх фільмів.  

Якщо глядачеві потрібне ще телебачення, то що це може бути? Одним з таких універсальних і важливих продуктів може стати спорт. На час війни припали такі події як чемпіонат світу з легкої атлетики,  зараз відбувається чемпіонат світу з волейболу, в якому Україна вдруге бере участь за часи незалежності з 1998 року, також чемпіонат Європи з баскетболу, ще декілька чемпіонатів Європи з різних дисциплін. Але до багатьох з цих подій глядачі не знаходять доступу при цьому, що майже всі ці трансляції були і є доступними для показу  суспільним мовником.  Хоча, так виходить, що ці події є і, здається, що глядачі мали б їх дивитися (адже інтерес до всього патріотичного і національного зріс), але майже не привертають увагу, виходячи з тих «уламків» рейтингів, які є зараз доступними.  Розглянемо приклад  одної найсвіжішої спортивної події – другого бою Усика та Джошуа.  

Перший бій був у форматі перегонів за PayTV і трансляцію можна було подивитися лише за гроші на платній платформі Мегого. Одразу можна згадати, що це викликало багато дискусій, як так не показали на доступних каналах для всіх українців. Дискурс вичерпав себе на той час, але протягом багатьох років велася й до того дискусія, що спортивні трансляції – це дорого і за них глядачі мають платити.  

Звичайно, є певний набір продуктів, за які необхідно збирати оплату, але навіть і у довоєнні часи великі спортивні події за участі українських спортсменів мали б бути максимально доступними глядачам. А під час війни – це взагалі має перетворитися на максимально доступний контент. 

Історично значна частина таких трансляцій діставалася суспільному мовникові, але через особливості мовлення канали не завжди справлялися із достатньою промоцією і підтримкою трансляцій. Як результат, олімпійські ігри та різного роду чемпіонати світу отримували скромні цифри в показах у порівнянні з цифрами аналогічних трансляцій в інших країнах. Чому ж так виходить? 

Повернемося до другого бою Усика та Джошуа, що вже відбувся під час війни. Цього разу, навпаки, був максимально доступним – бій сам Усик та його промоційна компанія отримали  права на Україну від організаторів і на цей раз права не продали, а зробили доступними. З каналів їх отримав Суспільний мовник та група 1+1:

  1. Суспільне вирішив показати його на регіональних каналах, які мають різні назви – за формулою  Суспільне + Назва обласного центру (Суспільне Львів, Суспільне Полтава і так далі). Це утворило проблему, бо канали різні, але показують єдиний контент. Отже, глядачам дуже важко розказати, де саме дивитися трансляцію – немає єдиної назви каналу;  
  2. Група 1+1  вирішила показати трансляцію на  телеканалі 2+2

У діджитал просторі бій можна було переглянути на кількох ресурсах. Найбільше збирали глядачів на Мегого Спорт та офіційному Youtube-каналі Усика.

Пам’ятаєте, що зараз немає повноцінних вимірювань рейтингу ТВ-споживання.  На допомогу для порівняння ми скористаємося даними від об’єднаного вимірювання провайдерів ОТТ та IPTV, які поєднують дані від Київстар ТВ, Воля, Тріолан та UTV). Ось як розподілилися глядачі між каналами:

Телеканали Частка аудиторі в ОТТ
2+2 65,02
Суспільне Регіони 0,64

Виходить, що перегляд на великому каналі зібрав майже в 100 разів більше перегляду, ніж на каналах Суспільного мовника. Канали 2+2 та Суспільне регіони (сума всіх каналів) мають схожу доступність - є наявними у кабельних мережах, мають ефірне покриття в Т2 (цифровий ефір). Загалом різниця в ОТТ може вказувати на те, що різниця й загалом була дуже велика. Тому важливо, щоб трансляції великих спортивних подій були максимально доступні глядачам. Тоді ж, зробити їх такими зможуть лише канали з великою лояльністю та, головне, з максимальним промотуванням і супроводженням контенту. Для цього треба дозволити всім каналам мати доступ до спортивних відео (як і під час події так і після), щоб можна було використовувати у новинах та інших програмах для підтримки трансляції.   

Для прикладу на Олімпійських іграх, які транслювалися на Суспільному вдалося підготувати такий приклад співпраці: коли провідні канали СЛМ та 1+1 отримали безкоштовно можливість використовувати відео у свої новинах, а канали у свою чергу промотували перегляд Олімпіади на каналі UA:Перший. Але навіть і такі зусилля дозволили зібрати середню частку на рівні 3,2% (означає, що в час олімпійський трансляцій   96% часу українці на ТВ дивилися щось інше). 

Інший приклад – це чемпіонат світу з волейболу. Знакова подія для українського волейболу, адже Україна обіграла Нідерланди та вперше в історії чемпіонату потрапила у 1/4 фіналу.  Ось як за допомогою даних ОТТ ми можемо побачити загальний інтерес до групових матчів нашої збірної:

Матчі Уніан ТБ Суспільне Регіон Сума
27 серпня Україна-Сербія 0,71 0,11 0,83
29 серпня Україна-Туніс 0,85 0,11 0,96
31 серпня Україна-Пуерто-Рико 1,29 0,15 1,43
5 вересня Україна-Нідерланди 1,25 0,27 1,52

Бачимо важливість промоції - з кожною грою інтерес глядачів ріс, все більше дізнавалося про ігри, але це знову ж таки вказує на те, що необхідний комплексний підхід, не можна просто кинути трансляцію і очікувати, що вона взлетить. «Такий»   підхід збирає коло екранів лише фантів, які самі знають коли і що відбувається. Тоді як масовий глядач, якому зараз потрібні ці позитивні спортивні емоції,  про такі трансляції дізнається з відставанням.     

До того ж, важливо, щоб канали, які беруться за трансляцію, забезпечували контент довколо спорту: історії про спортсменів у студії до та після матчів, історії вболівальників й багато іншого супровідного матеріалу, щоб спорт ставав подією. Також, щоб і сама подія не обривалася – максимально довго протримати глядача. Можливо, дати інтерв’ю з учасниками та героями подій, в час цифрового прориву – це все можна досягти і за межами офіційного сигналу, з прямим включенням спортсменів. 

Крім того, бачимо, що Суспільні регіональні канали не справляються із залученням аудиторії до таких подій, тому важливо, щоб трансляції були і робилися доступними для більшої кількості глядачів через залучення більш відомих каналів глядачам. Враховуючи, що із закриттям каналу Україна, зараз вільними для показу стали матчі Збірної України з футболу у Лізі Націй, варто також спробувати показувати трансляції.

Це все стосується міжнародних змагань, де українці можуть вболівати за наших у будь-якому вигляді. Але є ще внутрішні змагання. Найбільш системним є чемпіонат України з футболу. Пам’ятаєте, що зараз каналам важко визначитися, що показувати, а глядачам і самим зрозуміти що дивитися, а що ні. То чи мають бути футбольні трансляції максимально доступними чи бути лише в платних пакетах?   

Відповідь тут проста – має бути забезпечена максимальна доступність для глядачів, а головне їх залучення – щоб це були не лише трансляції. Якщо не війна, то формула показу чемпіонату була б дуже простою – це один винесений матч у вільному доступу (різних команд). Могла б бути формула: мінімально суми місць, які займають команди на час гри показуються у вільному доступі, решта матчів з преміальним доступом - у платних пакетах. Головне, щоб доступ до так званих хайлайтів був максимальним і доступним для всіх мовників в країні для популяції чемпіонату.

Знову ж таки, дати можливість доступу до відео своїх матчів, які клуби зможуть показувати на відкритих каналах та майданчиках. Також всі мовники мають отримати доступ до «хайлайтів» і можливість створювати, супроводжувати ЧУ в своїх ефірах.  У такий спосіб вдасться розвинути саме трансляції, а не зробити їх нішевими і такими, що за ними будуть спостерігати лише фанати, а не масові глядачі.  

Окремо хочеться загадати матчі Динамо та Шахтаря в Єврокубках, які зараз ексклюзивно вже другий рік належать Мегого, де глядачі не зможуть у вільному доступі вболівати за наших в міжнародних змаганнях.  

Враховуючи все викладене вище, варто зробити доступними трансляції цих матчів на національних ефірних калах, знайшовши зручну форму як для Мегого, так і для каналів.  P.S. знову ж таки, хайлайти зробити доступними для всіх національних мовників.

Якщо проаналізувати, що доступного є в даних з трансляцій з ОТТ/IPTV, серед користувачів Волі, Київстар ТВ, Тріолан та UTV по ЧУ з футболу, то дані свідчать, що канал може бути різним, але найбільший інтерес викликають матчі топів - Динамо та Шахтаря.

Cуперники Канал Час % часу від перегляду ТВ під час матчу
Зоря - Динамо 2+2 13:00-15:00 16,3
Динамо - Дніпро-1 2+2 17:00-19:00 16,3
Рух - Шахтар 2+2 17:00-19:00 8,7
Шахтар - Кривбас Setanta Sports 15:00-17:00 7,2
Шахтар - Металіст 1925 Setanta Sports 13:00-15:00 6,3
Зоря - Ворскла 2+2 15:00-17:00 5,0
Колос - Кривбас Setanta Sports 17:00-19:00 4,0
Металіст 1925 - Чорноморець Setanta Sports 15:00-17:00 3,8
Колос - Рух Setanta Sports 13:00-15:00 3,4
Чорноморець - Верес Setanta Sports 15:00-17:00 3,3
Львів - Зоря Setanta Sports 13:00-15:00 2,7
Ворскла - Верес Setanta Sports 13:00-15:00 2,7
Олександрія - Минай Setanta Sports 15:00-17:00 2,4
Металіст - Інгулець Setanta Sports 13:00-15:00 2,2
Дніпро-1 - Верес Уніан 13:00-15:00 1,3

А отже для росту інтересу до інших команд бачимо, що трансляцій на спеціалізованих каналах, як наприклад, Setanta Sports, це дуже мало. Треба максимально поширювати контенти на всіх каналах – не платформах діджітал, а саме на загальнонаціональних ТВ каналах, які забезпечують те саме широке покриття, дають безкоштовний доступ і організують промо події.

Автор: Орест Білоскурський 

Обговорити з іншими читачами:
Погода