Адже, як би модним не було зараз говорити, про те, що зараз я не дивлюся телебачення – все ще багато хто хоче помацати чи побачити телебачення із середини, а дехто і потрапити до ефіру – це стосується навіть дуже багатьох і тих, в кого в інтернеті є багато його переглядів.
Отже, що ми отримали – з 31 липня по 24 серпня виходи програми ТСН в 19:30 основного випуску новин на каналі 1+1 виходили з локацій в обласних центрах.
Знаючи, в який день з якого міста виходила програма, ми можемо оцінити, чи мала програма ефект на мешканців цього міста. Як це можна зробити найпростіше – це порівняти популярність програми в цей день із середньою популярністю програми в даному місті за довший період. Мірилом популярності буде показник частки аудиторії (Share), який вказуватиме на те, яку частку уваги глядачі, які дивилися телевізор в час ефірів ТСН, приділили саме цій програмі.
Таке порівняння носить суто обмежений екстраполяційний потенціал – і в прешу чергу дозволяє оцінити ефект в середині замкнутої структури вибіркового вимірювання, серед тих людей, які є учасниками рейтингового дослідження. За період оцінки ми візьмемо поточний період, а саме серпень 2021 року. Для того, щоб залучити максимальну кількість учасників дослідження до вивчення, я буду розглядати всіх глядачів, які є доступні у місті – а це люди від 4 років і старше.
Чи був ефект?
Зазвичай читачі, керівники та й люди загалом шукають максимально простої відповіді. От і тут хочеться швидко дізнатися, чи був ефект від такої діяльності – роз’їздів по Україні програми ТСН. І, звісно, під тиском читачів почнемо з найпростішого – порівняємо середньомісячні показники програми ТСН за 2021 рік.
Місяць, 2021 рік | !18-54 50+ | !18+ 50+ |
1 | 11,6 | 11,7 |
2 | 10,4 | 10,6 |
3 | 10,6 | 10,6 |
4 | 12,2 | 11,6 |
5 | 11,6 | 11,3 |
6 | 11,9 | 10,8 |
7 | 12,4 | 11,3 |
8 | 12,9 | 12,1 |
Так у 8-мому місяці ТСН досягла найбільших показників популярності з початку року - на 12% перевищила середні показники за комерційною аудиторією періоду до і на 9% за старшою аудиторію міста 50+ (чому 50+, бо акції – роз’їзди було лише у великих містах). Читач, який хоче швидких відповідей, для себе їх знайшов. Більш уважний читач спитає – а, може, серпень це просто місяць ТСН? Для такого читача мушу перевірити показники ТСН за місцями 2020 року:
місце місяця за часткою аудиторії | ||
Місяць, 2020 рік | !18-54 50+ | !18+ 50+ |
1 | 1 | 1 |
2 | 3 | 4 |
3 | 2 | 2 |
4 | 4 | 3 |
5 | 6 | 8 |
6 | 5 | 5 |
7 | 8 | 7 |
8 | 7 | 6 |
Тут також бачимо, що серпень вирвався з 7 та 6 місця в лідери – тобто і для більш уважного читача можна також відповісти ствердно, що такі роз’їзди мали ефект на ріст показників.
А найбільш уважні читачі можуть і тут не зупинитися і захочуть дізнатися, чи не був серпень особливим для всіх топових каналів та їхніх новин? Перевіримо аналогічним чином – порівняємо показник популярності (частку) серпня до середніх показників періоду до:
Ба, навіть з такою перевіркою – бачимо, що ефект роз’їздів таки присутній.
Який ефект?
Власне, як тільки ми дізналися, що ефект від переїздів був, цікаво ж визначити, в яких містах він був таки найбільшим, а в яких містах навпаки.
В наступній таблиці порівняємо показники в містах в день, коли ТСН знімався у цьому місті із середнім показником за період:
Місто | частка в день ефіру | Середня частка за період | Індекс різниці |
Чернівці | 3,93 | 22,88 | 17% |
Кропивницький | 6,81 | 11,24 | 61% |
Вінниця | 12,98 | 18,04 | 72% |
Миколаїв | 9,48 | 11,71 | 81% |
Львів | 12,23 | 14,39 | 85% |
Полтава | 9,52 | 10,31 | 92% |
Рівне | 25,54 | 27,58 | 93% |
Херсон | 13,62 | 14,40 | 95% |
Маріуполь | 5,90 | 6,19 | 95% |
Харків | 14,30 | 14,39 | 99% |
Хмельницький | 22,94 | 19,20 | 119% |
Одеса | 7,95 | 6,30 | 126% |
Чернігів | 18,27 | 14,22 | 129% |
Запоріжжя | 13,41 | 9,96 | 135% |
Дніпро | 15,64 | 10,33 | 151% |
Черкаси | 15,98 | 9,82 | 163% |
Житомир | 22,12 | 13,09 | 169% |
Тернопіль | 27,27 | 15,29 | 178% |
Суми | 28,15 | 15,17 | 186% |
Сєвєродонецьк | 5,46 | 2,89 | 189% |
Івано-Франківськ | 15,36 | 7,83 | 196% |
Ужгород | 46,50 | 16,99 | 274% |
Луцьк | 26,35 | 8,31 | 317% |
В 13 містах з 23, що ми розглядаємо, ефект був однозначним. Особливим чином повели себе Чернівці – там ефір відбувся не на площі разом з містянами, а на території відомого Чернівецького університету, тож фактор безпосереднього залучення аудиторії великий. Іншими словами Чернівці треба повторити на площі у центрі міста. Також бачимо, що в менших містах ефекти максимальні – це означає що треба не боятися їздити не лише в обласні центри, але і в Коломию завітати та в інші міста 50+.
Звісно, цікаво врахувати, на скільки збільшилася вартість виробництва ТСН при таких роз’їздах, але якщо врахувати цю додану вартість не як ціну ТСН, а як промо каналу – то воно, однозначно, дало свій ефект, адже найлегший спосіб збільшити любов глядача до каналу – це прийти каналом до глядача. Тому мандри ТСН Україною – точно мали певний ефект на те, що канал 1+1 в серпні став каналом на першому місці за комерційною аудиторію, чого вже давно не було.
Автор: Орест Білоскурський, соціолог, дослідник, понад 20 років у телевізійних вимірюваннях