Українські дизайнери та західні замовники

Як під час війни залишатись конкурентноспроможним на глобальному ринку?

Коментарі 3766

Війна в Україні – виклик для працівників різних сфер, у тому числі спеціалістів креативного сектору. Працівники IT мають деяку перевагу перед офлайн робітниками, бо можуть виконувати професійні обов’язки без прив’язки до місця й часу. Однак економічна ситуація в країні впливає на рівень заробітку та кількість замовників. Згідно з дослідженням Cases.Media через війну роботу втратили 34,5% спеціалістів креативної індустрії в Україні, серед яких графічні, продуктові та web-дизайнери.

Для багатьох креативних спеціалістів виходом стала співпраця з іноземними компаніями.

Український ринок дизайну України в цифрах: до і під час війни

За офіційними даними Державної податкової служби у 2019 році в Україні було зареєстровано майже 500 компаній та 4 000 ФОП з основним напрямком роботи у сфері дизайну. У 2021 році темп приросту креативних спеціалістів склав 16%, а кількість учасників збільшилася на 29 тисяч осіб. За 2016-2018 роки дизайн-індустрія сплатила 259 млн грн податків. За словами Міністра культури та інформаційної політики Олександра Ткаченка експорт дизайн-послуг за 2021 рік склав близько 1,2 млрд доларів.

З вищезазначеного можна зробити висновки, що індустрія дизайну стабільно розвивається та має перспективи для економіки. Водночас статистичні дані податкової служби демонструють неповну картину. Багато дизайнерів працюють на фрилансі та не реєструються як фізичні особи платники податків.

На початку 2022 року Україна зайняла 23 місце в рейтингу країн, що мають найкращих дизайнерів у світі за даними World Design Ranking. Варто зазначити, що сфера дизайну різноманітна, тому розмір заробітної плати й, відповідно, надходжень до бюджету, відрізняється для дизайнера інтер’єру, одягу, сайтів тощо. Середній валовий дохід web-дизайнерів складає 830 350 грн або 22 047 USD станом на грудень 2022 року за даними Average Salary Survey.

Яких soft skills чекають від українського дизайнера?

Кандидату доведеться зіштовхнутися з англомовними пропозиціями про працевлаштування, якщо він претендує на посаду в західній компанії. Перш за все необхідно правильно скласти особисте CV, а також орієнтуватися у вимогах щодо кандидатів. Одним з пунктів вакансії є soft skills – особисті якості претендента.

Зазвичай міжнародні замовники очікують від дизайнера такі навички:

  • Креативність. Першочергова задача дизайнера – генерувати нові ідеї. Продукт дизайну має приваблювати увагу і транслювати закладене послання. Для створення інновацій необхідна розвинена уява, творче мислення.
  • Комунікабельність. Попри віддалений формат роботи, дизайнеру доведеться багато спілкуватися щодо проєктів. Без розвинених комунікативних навичок фахівцю буде складно виправдати очікування замовника. Зазвичай обговорення та затвердження проєкту займає навіть більше часу, ніж виконання. У великих компаніях є окремі відділи дизайну, тому кандидат на посаду має взаємодіяти з колегами та влитися у колектив.
  • Стратегічне мислення. Розробка дизайну сайту чи ілюстрації – не лише про конкретно виконану роботу. Дизайнеру необхідно розуміти що і з якою метою він створює, орієнтуватися в довгострокових трендах, аналізувати споживацький попит.
  • Здатність розв’язувати проблеми. Клієнт не завжди задоволений результатом, тому важливо усувати недоліки коректно, швидко та делікатно, щоб не завдати шкоди репутації компанії.
  • Відповідальність. Тайм менеджмент надзвичайно важливий для віддаленого працівника. Деякі компанії працюють з часовими трекерами, що відстежують фактичну кількість робочих годин, інші – орієнтуються на результат. В обох випадках необхідне вміння розпоряджатися часом і не зривати дедлайни.

Під ракетами й у блекаут: як виконати роботу вчасно і не підвести замовника?

Українські спеціалісти демонструють неймовірну здатність адаптуватися і працювати в будь-яких умовах. Західні замовники часто не можуть повірити, що під час бойових дій можливо виконувати професійні обов’язки якісно та своєчасно. Якщо ви певні, що можете виконувати робочі задачі у складних обставинах, зазначте про це на співбесіді чи під час обговорення проєкту. Разом з тим не треба переоцінювати свої можливості та переконувати замовника у своєчасному виконанні, якщо обставини від вас не залежать. Чесна відповідь про можливі ускладнення буде прийнятною.

Декілька важливих порад для роботи дизайнера під час війни:

  • Переконайтеся, що ви в безпеці. Не варто нехтувати життям задля заробітку. Працювати під час ракетних атак та артилерійських обстрілів недоречно і дуже небезпечно. Обирайте формат роботи залежно від регіону проживання. У випадку працевлаштування на повний робочий день з відстеженням часу, роботодавець має бути обізнаний, що під час небезпеки ви покинете робоче місце та направитесь до укриття. Будь-яка компанія дбає про прибуток, тому знайти лояльного роботодавця непросто. Краще одразу обрати роботу з відрядною оплатою по факту, яку ви зможете виконати до вказаного строку у безпечний час.
  • Забезпечте себе технічним обладнанням та гаджетами. Ніхто не застрахований від відключення світла. При дистанційній роботі працівнику необхідно мати декілька павербанків, які зможуть підживлювати ноутбук у разі нетривалого вимкнення електроенергії. Для живлення планшета чи ноутбуку знадобиться Power Bank з акумулятором 20-30 тисяч mAh. Звісно, за можливості краще мати генератор. Перебої з доступом в Інтернет частково можна вирішити за допомогою мережевого адаптера. При довготривалій відсутності світла вежі провайдерів припиняють функціонувати. Винахідливі українці знаходять варіанти використання дротового Інтернету при живленні Wi-Fi роутера від зовнішнього акумулятора чи генератора. У крайньому разі допоможуть пункти незламності, перелік яких варто знати заздалегідь.
  • Встановіть дедлайн з запасом. Заробіток дизайнера залежить від кількості виконаних замовлень, тому щільний графік цілком обґрунтований. На жаль під час війни доведеться шукати баланс між кількістю та якістю. Регулярні зриви строків здачі замовлень зіпсують репутацію і рейтинг, якщо дизайнер працює через онлайн сервіс. Краще перестрахуватися і взяти декілька додаткових днів на виконання задачі на випадок непередбачуваних обставин.

Як налагодити довгострокову співпрацю з замовником?

Виконавець завжди намагається сформувати постійну базу клієнтів. Пошук замовлень забирає час, який не оплачується. Тоді, коли постійні клієнти забезпечать стабільним заробітком у скрутні часи.

Професійний web-дизайнер завжди матиме попит. Першочергово необхідно здобути хорошу репутацію та сформувати портфоліо проєктів. Високі технічні навички та знання завжди є перевагою, але під час війни важливі також особисті якості: гнучкість, вміння домовлятися.

Чинники плідної співпраці з замовником:

  • Будьте чесними. Беріть замовлення, з якими вам під силу працювати.
  • Залишайтеся на зв’язку. Якщо виникають ускладнення, пов’язані з війною, попередьте клієнта заздалегідь.
  • Уточнюйте деталі. Краще витратити час на детальне обговорення побажань клієнта, ніж перероблювати роботу безліч разів.
  • Надавайте стабільну якість. Навіть чуйний замовник, який в курсі вашої ситуації, має на меті отримати гарний результат. Умови праці не мають впливати на якість цифрового продукту.

Автономна альтернатива: маркетплейси

Якщо працювати в штатному режимі навіть у дистанційному форматі неможливо через регулярні відключення світла, треба шукати варіанти розміщення готових робіт. Продавати готові роботи (шаблони для оформлення сайтів та соціальних мереж, графічні малюнки, ілюстрації, принти, шрифти) можна за допомогою маркетплейсів. Такий заробіток не можна назвати стабільним через високу конкуренцію, але він може стати пасивним джерелом прибутку. Єдиним варіантом збільшення продажів буде створення високо конкурентного актуального продукту, що матиме стабільний попит.

ТОП 10 міжнародних маркетплейсів

  1. Creative Market. Ресурс з продажу фотографій, графіки, web-тем, шрифтів, шаблонів, ілюстрацій. Є функція відкриття власного магазину.
  2. Design Cuts. Сайт для продажу шрифтів, текстур, кистей, шаблонів. Приєднатися можна, надіславши розробникам приклади робіт. Якщо дизайнер підходить за рівнем, йому надішлють запрошення приєднатися до команди.
  3. MasterBundles. Маркетплейс виключно для web та графічних дизайнерів, який дозволяє розміщувати свої роботи та отримувати пасивний дохід. Це, до речі, український стартап, в який інвестувала ІТ-компанія Boosta.
  4. Udemy. Портал, через який дизайнер може продавати власні курси. Прибуток варіюється від 25 до 97% з продажу цифрового контенту.
  5. Mojo. Великий майданчик для торгівлі темами, шаблонами, плагінами. Заробіток залежить від статусу продавця.
  6. Envato. На платформі продаються теми сайтів, векторні зображення, файли Photoshop, 3D моделі, стокові фото. Є модерація та перевірка на якість.
  7. Design Hill. Ресурс для торгівлі брендингом сайтів, графіки, тем, плагінів, дизайнів футболок та інших товарів. Можна встановлювати власні ціни.
  8. The Hungry JPEG. Дозволяє заробити до 70% з продажу не ексклюзивних дизайнів. Є можливість відкрити власний магазин.
  9. Design Bundles. Підходить для продажу власних шрифтів, дизайнів, має калькулятор вартості замовлення.
  10. Theme Planet. Платформа платить до 60% з продажу шаблонів для WordPress, Magento, Drupal, Shopify, Joomla та інших CMS.

Висновок

Працювати на західних замовників у дистанційному форматі – вихід для українського дизайнера під час війни. Спеціалісту потрібно адаптуватися під сучасні умови, самостійно забезпечити себе технікою, облаштувати робоче місце. Конкурентною перевагою дизайнера на глобальному рівні являється нешаблонне мислення, суворий self-менеджмент, високі технічні та комунікативні навички. Українцю під час війни необхідно налаштувати технічний аспект робочого процесу, щоб конкурувати з професіоналами з інших куточків світу, які працюють у сприятливіших умовах.

Автор: Микола Токарєв, CEO MasterBundles

Обговорити з іншими читачами:
Погода