Згідно з даними ресурсу Datareportal, одна людина може бути користувачем близько дев’яти соціальних мереж, де в середньому щодня проводить 2 години життя. Тож наше щоденне споживання величезної кількості інформації неодмінно впливає на формування особистості і на те, які рішення ми приймаємо. А, отже, потреба в базових знаннях з медіаграмотності набирає обертів, незалежно від сфери професійної діяльності чи персональних уподобань.
Медіаграмотність на сьогодні, говорячи про світ бізнесу та креативних індустрій, – це не просто тренд. Ця тема особливо актуальна в контексті системи освіти, де, власне, і засвоюються базові навики роботи з інформацією. Про масштабність й важливість цього питання свідчить не лише діяльність Міністерства освіти й підняття питання на державному рівні, але й інтерес в соціумі. Про запит на курси медіаграмотності, а також тренди в розвитку цього напряму з нами поділилась Віталія Коніщук, керівниця бізнес напрямку освітнього проєкту 1+1 media − 1+1 media school.
«Аналізуючи запити в 1+1 media school, загалом можемо говорити про умовні групи, для яких ця тема є в пріоритеті. Я б розділила їх на три головних ЦА – батьки, учні, вчителі. І пропоную на прикладі цих цільових аудиторій продемонструвати, чому на сьогодні питання медіаграмотності настільки актуальне та в чому суть проблеми.
Батьки. Нині тема кубербулінгу, віртуального насилля, секстингу, небезпечних ігор, які призводять до суїцидальних думок, на жаль, достатньо поширена, тому батьки прагнуть розуміти, як можна вберегти дитину від усіх небезпек мережі й, при цьому, з повагою ставитись до медіаспоживання. Для цього було б добре сформувати єдину інструкцію медіаграмотності, яка б направляла − як про це краще говорити з дитиною, як розпізнати прояви негативного впливу та куди звертатись у разі виявлення проблеми. Бо попри створену Національну стратегію захисту дітей в цифровому седовищі, серій відеоматеріалів для батьків про безпеку в інтернеті, національну дитячу гарячу лінію та ряд інших інструментів, що допомагають вберегти дитину, батькам важко зорієнтуватись, бо не має бачення та єдиного способу вирішення питання.
Вчителі. Попри те, що кількість програм та методичних розробок щороку збільшується, навчання для освітян, які викладатимуть в школах медіаграмотність як повноцінну дисципліну – процес тривалий. Та поки немає єдиної методології, а курс не є обов’язковим предметом вивчення у всіх школах, на жаль, говорити про комплексне викладання рано.
А от поєднання методологічних знань вчителів та досвіду практиків, до прикладу, на курсах чи тренінгах, можуть дати кращий та швидший ефект в просування медіаграмотності як навчального курсу в школах. А також демонструвати видимий результат після навчання, коли учні застосовуватимуть здобуті знання на практиці.
Учні. З досвіду впровадження курсу по медіаграмотності 1+1 media school, спостерігала таку тенденцію, що спершу учні абсолютно не розуміють, навіщо їм ця дисципліна. Вони не усвідомлюють, що, транслюючи свою позицію через соціальні мережі, теж впливають на своїх ровесників, що іноді невимушено можуть когось образити, або інформація, яку споживають, може нашкодити їм самим. Все ще залишається велика прірва між складним для сприйняття контентом, який існує по навчанню медіаграмотності дітей, і тим, як подати інформацію, яка дійсно зацікавить».
Медіаграмотність в українських школах наразі ще не є окремим навчальним предметом, а лише складовою окремих курсів. Наразі триває активне впровадження медіаграмотності в навчальні програми, тренінги для освітян та навчальні посібники. Зокрема, для учнів 5-9 класів, в рамках нового курсу «Культура добросусідства», який планують запустити протягом 2022-2023 н.р., буде вміщено основи медіаграмотності.
Однак єдиної концепції наразі не існує, а впровадження курсу медіаграмотності в навчальні програми як для базових предметів, так і для факультативів, перебуває у процесі розвитку. Тому в різних школах медіаграмотність представлена в різних форматах: факультатив, навчальний курс або просто окрема тема, інтегрована в рамках суспільнознавчих дисциплін. І попри те, що навіть у такому форматі для української шкільної освіти – це достатньо потужний крок вперед, все ж комплексне і повноцінне впровадження подібних курсів давно є необхідністю і трендом європейської освіти.
«В останні роки інтерес до теми медіаграмотності помітно зростає, можемо прослідкувати це, виходячи навіть із запитів до медіашколи та наших студентів. 1+1 media school ось уже восьмий рік поспіль навчає різним медійним професіям, розробляючи власні програми курсів, які базуються насамперед на практичному застосуванню всього, чого навчаємо. З таким підходом ми розробляли і курс «Медіаграмотність для школярів». Маючи чималий практичний досвід в сфері медіа та комунікацій, ми вирішили разом з нашими викладачами – відомими журналістами, редакторами та ведучими створити адаптивний курс для школярів, в якому учні чітко, змістовно і напряму від людей з індустрії отримають основні навички та знання: як орієнтуватись в інформаційному просторі, як розпізнавати фейки і маніпуляції та як самому створювати контент. Спільно з викладачами та вчителями зі шкіл та університетів, які звернулись до нас з пропозицією співпраці, ми шукали інтерактивний підхід до навчання медіаграмотності, уникаючи складних термінів та якомога доступніше викладаючи про інструменти захисту контенту та навики критичного мислення», − розповідає Віталія Коніщук.
Минулого року 1+1 media school розпочала співпрацю в рамках курсу з приватними київськими та регіональними школами, а на початку 2021 стартував курс, адаптований для студентської програми Західноукраїнського національного університету в Тернополі.
Вперше навчання з новим курсом стартувало в школі Primus Inter Pares School (м. Дніпро), для яких важливим фактором в навчанні є медіграмотність учнів. Результатами впровадження нового курсу ділиться Людмила Сон, співзасновниця, CEO Primus Inter Pares School: «У наш час інформація та технології займають провідні позиції в житті людей, тож кожній дитині важливо мати навички правильної комунікації зі світом. Саме тому ми звернулися до медіашколи 1+1, адже впевнені, в компетентності та професіоналізмі її спікерів. Діти були у захваті від усього процесу навчання − уроків акторської майстерності, інтерв'ю з перехожими, майстер-класу від ведучої "Сніданку з 1+1", цікавих лекцій та практичних вправ. Набуті нашими учнями знання є прекрасним фундаментом для подальшого розвитку їх медіаграмотності та soft skills».
Згодом до ініціативи долучилася Київська приватна школа КМДШ, де протягом річної програми з медіаграмотності та основ створення якісного контенту, курс було впроваджено в факультативну програму школи, де поєднано теоретичні знання та практичні вміння. Про цілі запровадження курсу розповідає Олександра Брашовецька, керівниця проєктів та освітніх партнерств КМДШ:
«Ключовим у процесі навчання для нас є формування кросдисциплінарних компетенцій учнів. Втім, компетентність формується через практику та здобуття практичного досвіду. Тому рішення працювати зі школою, спікерами якої є представники медіаіндустрії, було для нас принциповим. Спільно з 1+1 media school ми розробили та втілюємо програму факультету «Медіа і комунікації». Заняття розвивають критичне мислення та інші навички 21 століття, такі як творчість, співпраця та комунікація. В умовах активного користування та розвитку мереж, курс підвищує навички цифрової грамотності учнів. Навчання медіаграмотності допомагає нашим учням бути активними споживачами якісної інформації, визначати достовірні джерела та бути відповідальними користувачами технологій».
Через брак подібних курсів в системі загальної середньої освіти ще кілька років тому, впроваджувати подібні курси на сьогодні прагне і чимало університетів. В 2021 році у співпраці з 1+1 media school курс по медіаграмотності запустили в Західноукраїнському національному університеті (м. Тернопіль). За переконанням Олега Луцишина, директора Навчально-наукового інституту креативних студій Західноукраїнського національного університету, здатність здійснювати пошук інформації, уміння її критично сприймати та аналізувати в умовах становлення цифрового суспільства є надважливим навиком для студентів усіх спеціальностей: «Ми переконані, що спільний з 1+1 media school курс по медіаграмотності − це важливий крок на шляху розвитку навичок цифрової грамотності у молоді. Впродовж курсу наші студенти мали можливість не лише ознайомитися з найпоширенішими способами розповсюдження фальшивої інформації та маніпулювання громадською думкою через масмедіа, але й сформували вміння розпізнавати та протистояти фейкам».
Поспілкувавшись з представниками закладів освіти та медіашколи, можемо спостерігати ситуацію, коли кожен представник навчального закладу бачить свій фокус та методологічний підхід до вивчення предмету. Тож поки на державному рівні до кінця не буде сформованою цілісна концепція предмету медіаграмотність, в різних школах формат та об’єм наданих знань різнитиметься. Та позитивна тенденція в тому, що проблематикою поширення знань з медіаграмотності опікуються не лише державні структури, але й приватні бізнеси та школи, які співпрацюють, об’єднують ресурси та докладають зусиль для розвитку і удосконалення програм.