Як ми змінюємо ВДНГ: із занедбаного простору в головне місце культурного життя та розвитку в країні

Євген Мушкін, генеральний директор Національного комплексу «Експоцентр України», розповідає про те, як за декілька років роботи вдалося перетворити ВДНГ із занедбаної державної установи із закинутими будівлями та алеями на один з державних об’єктів, що найбільш динамічно розвиваються і головне місце відпочинку українців та про виклики, з якими команді виставкового центру доводиться зіштовхуватись на шляху до своїх перемог.

Комментарии 1700

Про те, як було раніше

Історія з перевтіленням ВДНГ почалася ще у 2015 році, тобто до того як я вступив у повноваження генерального директора Експоцентру. Тоді на ВДНГ сформувалася нова управлінська команда, яка за підтримки телеканалу СТБ та адміністрації Президента, першою принесла сюди амбітну мету відродити легендарний комплекс із попелу забуття, реформувати Експоцентр і перетворити його на модне та сучасне місце. Але реальність була такою, що крім паркового простору, лісу та павільйонів вони отримали у «спадок» підприємство з боргом у 20 млн гривень, аварійним станом комунікацій, втраченою площею перед головним входом та 6-річною відсутністю опалення.

За два роки, протягом яких управлінням ВДНГ займались Макс Яковер та Максим Бахматов, відбулось чимало змін. Одна з головних: переосмислення бренду «ВДНГ». Спільно з креативною агенцією Banda була представлена нова айдентика, яка з одного боку — зберегла історичну та візуальну автентичність комплексу, з іншого — доповнила його сучасним баченням, створивши потужний емоційний зв’язок з молодою аудиторією. Згодом була розроблена й концепція розвитку ВДНГ на 40 років, у її центрі — три основні мети: залучення відвідувачів не лише влітку, але 365 днів на рік, сім днів на тиждень; правильне наповнення території контентом завдяки стаціонарним та тимчасовим локаціям; розвиток проєкту без залучення бюджетних коштів.

Саме за перші роки роботи на території ВДНГ почали знову проводити масштабні заходи, з’явилися концерт-хол, спорт-хаб, центр робототехніки, сферичний кінотеатр, відкритий басейн. Вдалося відремонтувати п’ять павільйонів, запустити парковку та багато іншого. Однак, попереду лишалося чимало роботи і ще більше нових викликів. Проте я був готовий до них. До того, як обійняти посаду генерального директору Експоцентру, я вже неодноразово реалізовував проєкти на його території з командою StarLight Entertainment, тож, мабуть, як ніхто був знайомий із особливостями та проблемами Виставки. Моєю задачею стало продовжити та прискорити реновацію, завершити концепцію розвитку ВДНГ і почати втілювати її у життя.

Як ВДНГ став центром тяжіння для містян

Одне з головних завдань, що постало перед нашою командою, стало завдання не просто пришвидшити темп розвитку ВДНГ, але й змінити сприйняття місця українцями. Ми прагнули покращити їхнє ставлення до Експоцентру, позбутися присмаку нафталінового «совка». Задля цього ми почали показувати ВДНГ з іншого кута зору, залучати до співпраці лідерів думок, українських артистів, культурних діячів, тощо.

Так, наприклад, нам вдалося перетворити Оранжерею не лише на один з найпопулярніших інстаплейсів, а і на локацію для зйомок кліпів, фільмів та музичних презентацій. Кілька років тому саме тут гурт Друга Ріка вперше відіграв свій новий альбом «Піраміда», а зовсім нещодавно Святослав Вакарчук та гурт Океан Ельзи створили тематичний музичний проєкт «Оранжерея», зйомки якого відбувалися саме на нашій локації, а вона сама так надихнула музикантів, що навіть дала назву всьому проєкту. До речі, це вже не перший незвичний сценічний формат, який ОЕ реалізували саме на території ВДНГ. Першим таким досвідом став концерт на 360°, що зібрав близько 100 тисяч гостей та потрапив у ТОП 30 наймасовіших концертів в історії рок-музики. А зовсім нещодавно на онлайн-платформі Takflix вийшов фільм «Історія зимового саду». Це повнометражний фільм режисера Семена Мозгового — реальна історія, що розповідає про жінку, яка протягом 45 років доглядала колекцію екзотичних рослин в нашій оранжереї. Фільм брав участь у міжнародних кінофестивалях Ji.hlava у Чехії, DOK Leipzig у Німеччині, та Full Frame у США. Українська прем'єра пройшла на Міжнародному фестивалі документального кіно про права людини Docudays UA, де картина отримала нагороду за найкращий український документальний фільм.

Одним словом, імідж ВДНГ поступово змінювався, і на його територію почали заходити організатори цікавих подій, які вже зараз протягом року проводять тут безліч різноманітних заходів. Одним із перших був Govol Fest (2015). За рік до нас приєднався музичний фестиваль Atlas Weekend (2016), який переїхав з Арт-заводу Platforma, згодом за ним змінила дислокацію благодійна барахолка «Кураж» (2018),  що знайшла в нас свій постійний дім, приїхали міжнародні виставки від H2D Exhibitions (2019), а зовсім нещодавно Мала академія наук України відкрила на ВДНГ перший та єдиний в країні «Музей науки».

Усі ці колаборації дуже важливі для нас, адже саме вони багато у чому допомогли нам «зламати стереотипи» і перетворили «Експоцентр України» на одне із найпопулярніших місць для відпочинку киян та гостей столиці фактично в будь-яку пору року.

Про власні проєкти

Один із ключових напрямів розвитку ВДНГ — створення власних проєктів та івентів. Експоцентр має величезну перевагу перед іншими локаціями: комплекс відкритий незалежно від сезону, і навіть у найхолодніший день тут є чим зайнятися. Тому ми спроможні приваблювати відвідувачів на постійній основі.

Загалом ми розділяємо відпочинок на два великих сезони «Літо на ВДНГ» та «Зимова країна на ВДНГ». «Літо на ВДНГ» — це не лише назва проєкту, а і стиль життя, який обирають кияни та гості столиці вже п’ятий рік. Цей проєкт віддавна став своєрідним символом теплого сезону на рівні паркового дозвілля, музичних фестивалів і опен-ейрів. Що й казати, якщо навіть за карантинних умов цього року нам вдалося наповнити територію новими локаціями та цікавими активностями просто неба, провести серію концертів та кінопоказів у Пікнік Саду, влаштувати декілька десятків екскурсій історичними місцями ВДНГ й загалом зібрати на локації понад 2 000 000 відвідувачів.

Один із наших власних літніх проєктів — фестиваль «Кава Квест Фест». Це подія, що об'єднує найцікавіші кав’ярні Україні, професійних бариста та справжніх фанатів кавової культури. На жаль, цього року у зв’язку з карантином нам довелося відмовитися від проведення фестивалю, а також поступитися ще однією давньою мрією — фестивалем морозива, та про жоден свій проєкт ми не забули і маємо дуже амбітні плани на майбутнє.

Однак, найбільш успішним проєктом на ВДНГ є саме «Зимова країна». Сьогодні це найбільший парк зимових розваг у країні. Тим цікавіше згадувати, що на старті проєкт зазнав страшенних збитків. Тоді ми планували, що «Зимову країну» відвідає близько 600 тисяч гостей, та насправді зібрали майже у три рази менше. Помилки трапляються з кожним. Лише два роки тому, на четвертому сезоні, нам вдалося перейти за 600 тисячний рубіж — на ВДНГ завітало понад 700 тисяч відвідувачів. Однак рекордним став минулий рік — понад мільйон українців проводили свої вихідні та будні разом із нами, що на 60% більше, ніж у 2019-му.

12 грудня «Зимова країна» вже вшосте розпочне свою роботу. Цього року ми доклали всіх зусиль, аби не лише розширити територію розваг, але й адаптувати локацію до нових карантинних реалій. Отож, підготували масштабну розважальну програму просто неба: збільшили площу ковзанки — тепер вона одна з найбільших у країні, створили окрему зону атракціонів, а також винесли за межі павільйонів фудкорт та ярмарку подарунків. У новому сезоні ми ще більше підлаштуємось під реалії сьогодення і навіть інтегруємо віртуальні екскурсії на одній із ключових локацій «Зимової країни» — «Фабриці різдвяних мрій» та проєкт від знаменитої Клавдіївської фабрики ялинкових прикрас. Це абсолютний експеримент, однак нові часи вимагають незвичних рішень.

Цього року ми ставимо собі за мету надати людям можливість безпечно розважатися, отримати максимальне задоволення під час новорічних свят. Адже емоційне здоров‘я не менш важливе за фізичний добробут. Нам довелося відмовитися майже від усіх масових подій та тематичних заходів, які ми зазвичай завжди вносили у календар зимових свят  — у програмі залишилося традиційне святкування Нового Року, Різдва та Масляної. Звісно, всі події будуть відбуватися просто неба і з урахуванням необхідних карантинних обмежень. Для нас важливо, щоб усі наші гості відчували себе на ВДНГ у повній безпеці та в гармонії.

Що відбувається із ВДНГ зараз

Коли я очолив ВДНГ, одним із найбільш гострих питань, які заважали його подальшому розвитку, залишалася заборгованість. Станом на 2017-й рік реальний сукупний податковий борг Експоцентру становив більше ніж 40 мільйонів гривень. На сьогодні від нього залишилося менше ніж спірних 4 мільйони гривень, по яких ми судимося із Податковою.

Тоді ж у 2017-му тривали суди по передвиставковій площі, яку приватний інвестор, пов‘язаний із владою Януковича, забрав та хотів збудувати на ній торгівельний центр, перекривши як центральний вхід до Експоцентру, так і всю красу унікального архітектурного ансамблю ВДНГ. У 2019 році ми не тільки виграли всі суди, але й завдяки підтримці керівництва міста Києва, оформили цю площу у постійне користування Експоцентру.

З метою підтримки та розвитку Експоцентру ми ініціювали ряд благодійних проєктів. Останній із них — «Вхід до змін». Тут вважаю за необхідне нагадати, що всі кошти, що заробляє ВДНГ, йдуть виключно (на 100%) на утримання, відновлення та розвиток території та інфраструктури Експоцентру— ремонти, доброустрій, догляд за лісопарковою зоною. Тобто ВДНГ фактично функціонує як некомерційна установа, що повністю знаходиться на самозабезпеченні, з яким цього року дуже непросто, адже більшість подій просто відмінилася, а ми, як і решта представників індустрії, несемо від цього величезні втрати. Однак, ми не втрачаємо оптимізму й віримо, що якщо до великої трансформації ВДНГ долучаться і гості комплексу — Експоцентр почне відновлюватися та розвиватися значно швидше, а на його території з’явиться ще більше можливостей для дозвілля, релаксу, насолодження красивими ландшафтами та відновленою архітектурою. Наприклад, за підтримки відвідувачів та партнерів ми вже змогли встановити нові лавки і оновити освітлення центральної частини ВДНГ, відновили теплотрасу до Оранжереї, посадили близько 50 молодих ялинок та встановили крапельний полив центральної алеї, щоб ці ялини не гинули.

Повертаючись до теми прибутку, наразі ВДНГ співпрацює з партнерами та інвесторами за трьома ключовими напрямками: тимчасова або подієва співпраця, довготривала співпраця, а також залучення інвесторів для створення нових об’єктів на території Експоцентру.

Так сьогодні в межах комплексу діють концертхол, льодова арена, школа спортивного танцю, спортивний футбольний клуб, власний РАЦС, Музей Науки, коворкінг Omni Campus, KyivSmartCityHub — місце для проведення лекцій, тематичних зустрічей, щодо розробки інноваційних міських проектів. Тут також є школи, сферичний кінотеатр, контактний зоопарк і тропічна ферма метеликів, парк гойдалок та мотузковий парк і безліч інших сімейних активностей. Тобто, щороку на ВДНГ відкриваються нові локації, кожна з яких підсилює інші, адже всі вони пов’язані певним форматом та логікою.

Зовсім нещодавно ми стали першим державним підприємством в Україні, що підписало договір оренди в рамках аукціону Фонду державного майна. Унаслідок Експоцентр отримав нового резидента — інтелектуальний простір mOre. Його буде відкрито у павільйоні №11, який за радянські часи мав назву «Дари моря». Простір отримає свій довгоочікуваний будинок, а ВДНГ — крутий публічний простір з новітнім контентом та оновлений павільйон, де буде кипіти інтелектуальне життя: лекції, презентації, тренінги, стратегічні сесії, освітні програми, курси, культурні заходи, майстер-класи, квартирники та ділові зустрічі.

А буквально днями ми підписали договір з громадською організацією «Україна без сміття» на будівництво VDNG Station — просвітницького взірцевого еко-простору на базі сортувальної станції. Вона стане зразком best practices у сортувальній інфраструктурі, прикладом стандартів освіти, послуг, доступності і толерантності, яких має досягати кожен наш послідовник в інших містах. Окрім простору для демонстрації нових технологій у сортуванні та навчання відповідальному ставленню до вторинної сировини і безвідходної крамниці на території Експоцентру також буде відкрито публічну майстерню ресайклінгу та започатковано сезонний open-air майданчик без пластику для локальних фермерських ринків.

Про плани на майбутнє

Незважаючи на те, що сьогодні, мабуть, як ніколи важко будувати плани на майбутнє, у нас є величезна кількість проєктів, які чекають потрібного часу або ресурсів. Ми плануємо й надалі розвивати напрямок із організацією власних подій.

Згодом на території ВДНГ планується відкриття центру сучасного мистецтва П13, над створенням якого наразі активно працюють BURSAtelier та balbek bureau.

Наша глобальна мета — зробити так, щоб на території ВДНГ вирувало життя цілий рік, а не лише взимку, влітку та на вихідні. Ми прагнемо створити синергію, коли одні проєкти підживлюють інші, і всім від цього стає краще - саме це вважаємо ідеальною формою розвитку. Я вірю у потенціал Експоцентру і гадаю, що ВДНГ може і має стати моделлю кращого майбутнього України. Ми прагнемо вплинути на зростання рівня культурного капіталу всієї країни і створити місце, що стане прикладом для інших державних підприємств, для влади, підприємців, творчого населення та містян.

Обсудить с другими читателями:
Погода