18 лютого 2022 народний депутат від політичної партії «Слуга народу» Дмитро Гурін на своїй Facebook-сторінці анонсував чат-бота з базовою інформацією по підготовці до можливого воєнного вторгнення. На тлі наростаючої воєнної загрози з боку Росії потрібно було допомогти цивільним: пояснити можливі стратегії поведінки, навчити збирати рюкзак безпеки та аптечку, знизити емоційну напругу в суспільстві.
Чат-бот «Готовий до всього» на конструкторі SendPulse впорався із поставленим завданням. Завдяки йому вдалося дати населенню необхідні знання, які допоможуть вижити під час війни, у зручний та звичний спосіб. Відразу після анонсу на нього підписались кілька тисяч людей, а в перший день воєнної агресії, 24 лютого, приєдналися ще 200 тисяч підписників. Наразі бот допомагає виживати та адаптуватися в умовах масштабної війни 446 тисячам людей по всій Україні.
В матеріалі детально розберемо функціонал чат-бота та методи просування, покажемо приклади його сценаріїв, а також — результати через півтора місяці після запуску. Кейс стане в пригоді волонтерам, благодійним фондам та всім тим, хто зараз працює на інформаційному фронті.
Ключові факти
Посилання: @Hotovyi_do_vsioho_bot
Кількість підписників: 446 009, щоденно доєднується ще 25-55.
Платформа: Telegram.
Конструктор: SendPulse.
Тематика: підготовка до можливого вторгнення та правила виживання під час війни.
Результат: автоматизоване надання структурованої інформації, котра допомагає створити план дій та вижити у надзвичайних обставинах, усім, у кого є смартфон та інтернет.
Передумови створення
«Вже з середини лютого 2022 року я не бачив жодних інших варіантів розвитку подій, окрім повномасштабного вторгнення. При цьому ані я, ані люди навкруги не розуміли, як діяти у цій ситуації: як зібрати тривожну валізу, підготувати житло, дітей, домашніх улюбленців. От на ці прості питання і хотілось відповісти», — говорить Дмитро Гурін, ідейний натхненник бота «Готовий до всього».
Команда розробників складалась з трьох людей, згодом до них долучилися ще двоє волонтерів. Жоден не мав навичок виживання чи знань військової справи, тому розробка почалась із пошуку інформації у відкритих джерелах. Книги, майстер-класи, спеціалізовані колонки у ЗМІ — інформації виявилось забагато для статті чи відео, тому обрали формат чат-бота. У ньому кожен може обрати актуальний для себе розділ, отримати структуровану довідку чи план дій в індивідуальній ситуації, а потім у будь-який момент повернутись до головного меню та звернутися до бота з іншим питанням.
Бот створили на основі:
- Пам’ятки «Як діяти у кризовій ситуації» від волонтерської групи #миготові.
- Брошури «У разі надзвичайної ситуації або війни» Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.
- Порадника для цивільних «Без паніки! Як вижити, боротися й перемогти під час бойових дій», укладачі — Олександр Дєдик, Михайло Слободянюк і Олег Фешовець.
- Декількох матеріалів про виживання в умовах війни з українських ЗМІ.
У кожній серії бота вказані посилання на першоджерела або їх назви.
Волонтери до останнього сподівались, що чат-бот не знадобиться, але працювали задля того, щоб знизити паніку в суспільстві та додати впевненості підписникам бота.
Через відсутність навичок програмування вирішили скористатись конструктором. Після оцінки варіантів обрали SendPulse: у ньому є ввесь необхідний функціонал, а також безкоштовний доступ для волонтерів та благодійних фондів.
Структура та функціонал чат-бота
Спочатку чат-бот складався із семи розділів:
- Виживання цивільного.
- Інформація для тих, хто готовий захищати країну.
- Алгоритм дій у разі небезпечних ситуацій.
- Підготовка домівки, тривожної валізки для сім’ї та речей для домашніх улюбленців.
- Інформаційна безпека.
- Посилання на джерела інформації.
- Серія для збору зворотного зв’язку.
Формуванням першої версії бота, яка була розрахована на підготовку до можливого вторгнення, займалися всі небайдужі українці. Будь-який користувач міг зв’язатися з розробниками, щоб доповнити інструкцію або актуалізувати застарілу інформацію.
Серія для збору ідей і пропозицій запускалась із головного меню або по триггеру «Правка». Користувач вносив текст у довільній формі, котрий записувався у змінну «Правка», після чого пріоритет чату автоматично підвищувався і оператору надходило сповіщення про необхідність обробити звернення.
Завдячуючи уважним підписникам волонтери замінили кілька застарілих протоколів надання першої допомоги та доповнили план дій у разі надзвичайних ситуацій.
Також широкого розголосу в соцмережах набули вказівки щодо наповнення аптечки для надання першої домедичної допомоги. Щоб не заплутатись у безлічі різноформатних порад і ненароком не дезінформувати підписників, розробники чат-бота «Готовий до всього» подали офіційний запит у Міністерство охорони здоров’я України та розписали склад аптечки з урахуванням профільних рекомендацій.
24 лютого, у день вторгнення РФ на територію України, на чат-бота підписалось одразу 200 тисяч нових користувачів. Стало зрозуміло, що можливість отримати життєво необхідну інформацію у звичному месенджері — неоціненна, тому розробники вкладали у проект кожну вільну хвилину. Поки одні збирали у відкритих джерелах сотні запитань «що робити, якщо…», аби зрозуміти, що саме потрібно людям, інші шукали відповіді та доповнювали серії. Так з’явились друга версія чат-бота, розрахована на виживання в умовах війни.
Розробники додали розділи щодо:
- поведінки під час використання зброї масового ураження;
- пошуку питної води;
- протидії дезінформації;
- евакуації тощо.
«Увесь час між повітряними тривогами, — а якщо був інтернет, то і під час, — ми займались вивченням інформації та наповненням бота. Цілодобова робота допомагала впоратись з почуттям безпорадності та бути корисними навіть у тилу», — розповідає Наталя, одна із розробниць.
Нові для пересічного громадянина ситуації з’являлись щоденно, тому про оновлення в боті вирішили сповіщати за допомогою розсилок. Але через величезні навантаження — у базі через тиждень війни було більше 300 тисяч підписників, повідомлення надходили із затримкою в 3-8 годин, що не відповідало вимогам воєнного стану. Тому волонтери додатково організували дві спільноти з оперативною розсилкою новин: у Viber та в Telegram. Посилання на спільноти додали у головне меню чат-бота та анонсували у розсилці, щоб підписники могли приєднатись до спільнот та моніторити новини.
Через різке збільшення навантаження до команди розробників доєднався вебдизайнер та команда копірайтерів, котрі на волонтерських засадах готували контент для чат-бота та спільнот. Для обробки інформації англійською залучались перекладачі.
Згодом, коли всі бажаючі зібрали свої «рюкзаки безпеки», команда розробників вирішила переформатувати бота під нагальні потреби виживання під час війни. Для цього реорганізували welcome-серію — сценарій, який автоматично запускається після підписки. У нього додали прямі посилання на спільноти у Viber та Telegram з актуальними розсилками, про які ми вже говорили трохи вище, а також можливість скачати інформацію з попередньої версії бота, орієнтованого на підготовку до виживання в небезпечних ситуаціях. Їх зробили у вигляді PDF-документа. Ще додали посилання на оновлені сценарії, націлені на реалії життя під час війни.
На початок квітня 2022 року підписникам чат-бота доступні дев’ять сценаріїв:
Розглянемо декілька розділів детальніше.
Сценарій №1 — «Небезпека: план дій»
Ключова серія бота — алгоритми дій у десяти небезпечних ситуаціях, котрі можуть виникнути під час війни. Розробники детально описали, як поводитися у натовпі, проходити блокпости, зчитувати сигнали гучномовців, використовувати альтернативні канали зв’язку тощо.
Спочатку підписник отримає повідомлення з текстовим описом ланцюжка.
Потім — перелік ситуацій, для кожної з яких існує окремий план дій.
Коли підписник обере певний сценарій, — наприклад, правила поведінки під час радіаційної загрози, — він отримає деталізований алгоритм та відповіді на популярні запитання.
Із будь-якого повідомлення в ланцюжку є можливість повернутись на крок назад або в головне меню, щоб не створювати глухих кутів, у яких діалог з ботом обривається.
Сценарій №2 — «Допомога населенню»
Друга за популярністю серія по кількості переходів — пошук допомоги та послуг для населення в умовах війни. У ній зібрані контакти «гарячих ліній», перелік ресурсів для отримання медичної чи психологічної допомоги, підказки для батьків та власників домашніх тварин, а також посилання на мапи з інформацією про пальне, ліки, їжу, укриття, пункти медичної допомоги по всій Україні.
Перелік розгалуджень сценарію для користувача виглядає наступним чином:
У кожному розділі — вичерпний перелік контактів та посилань. Наприклад, тим, хто потребує кваліфікованої медичної допомоги, чат-бот запропонує більше десяти контактів: від офіційного Telegram-каналу МОЗ до чат-ботів для пошуку лукарів у конкретних регіонах.
Сценарій №3 — «Робота»
Війна триває, однак для ефективного захисту країни потрібна сильна економіка. Українці мають працювати, щоб сплачувати податки та пришвидшувати грошовий обіг, тому, окрім виживання, людей починає хвилювати пошук роботи. Хтось потребує додаткового заробітку чи тимчасової зайнятості, інші шукають вакансії через скорочення. За даними соціологічної групи «Рейтинг» від 6 квітня 2022 року, лише 58% тих, хто мали роботу до війни, продовжують працювати, 41% респондентів втратив роботу через війну.
З огляду на це розробники бота вирішили допомогти користувачам чат-бота «Готовий до всього» і з пошуком роботи. У окремій серії зібрали ресурси, котрі пропонують роботу в Україні та за кордоном.
На першому кроці потрібно обрати вид зайнятості:
- робота в Україні на місці чи віддалено;
- робота за кордоном.
Тим, хто залишився в Україні, бот пропонує перелік сайтів та Telegram-каналів для пошуку роботи. Біженцям доступна інструкція з пошуку роботи у Польщі та кілька вакансій в інших країнах.
Інші серії побудовані за тим же принципом: підписник обирає розділ у головному меню бота за допомогою кнопок, потім — підрозділ за допомогою попередньо запрограмованих швидких відповідей або кнопок, і після цього отримує інформацію.
Методи та вартість просування
Чат-бот «Готовий до всього» — цілком волонтерський проєкт. Розробники працюють на безоплатній основі, тому кошти на рекламу чи просування вирішили не витрачати.
Єдині витрати — близько 1000 гривень власних коштів на покупку книжок та майстер-классу, котрі виступали першоджерелами інформації.
Активний приріст підписників відбувається органічно. Перші користувачі з’явились після анонсу на ТВ та на сторінці Дмитра Гуріна в Facebook, а далі приходили завдячуючи дружнім рекомендаціям та безкоштовним публікаціям в українських ЗМІ. Перші 50 тисяч користувачів доєднались у перші ж дні після публічного релізу, тому SendPulse, прогнозуючи ймовірну популярність бота, безкоштовно розширив тариф до 2 мільйонів підписників.
Результати та висновки
На момент написання матеріалу в боті 446 009 підписників, щоденно розпочинається 25-55 нових діалогів.
Всі завдання, котрі були поставлені на момент створення чат-бота, виконані: пошук можливих індивідуальних стратегій поведінки, зниження паніки серед цивільних, допомога у виживанні в умовах повномасштабної війни.
Розробники продовжують оновлювати та доповнювати інформацію, щоб підтримати тих, хто через воєнну агресію опинився в нових для себе умовах.
Ви також можете створити чат-бота в конструкторі SendPulse, щоб посилити свій благодійний фонд чи волонтерський проєкт. Навички програмування чи знання специфічних програм не потрібні. Просто зареєструйтеся у сервісі, перейдіть на вкладку «Чат-боти» у верхньому меню та підключіть нового чат-бота. Відразу після цього ви зможете спроєктувати сценарій свого онлайн-помічника та протестувати його в режимі реального часу. Щоб отримати доступ до безкоштовного тарифу в рамках допомоги волонтерам, зверніться у підтримку.