Що це означає
Владислав Штепа, Керівник напрямку рекрутингу, компанія Golden Staff:
Згідно з офіційною статистикою, індекс промислового виробництва України за перший квартал 2020 року знизився на 5,7%. У сфері виробництва товарів народного споживання спостерігається вищий від середнього від'ємний ефект. Так, обсяг виробництва продуктів харчування знизився на 6,6%, напоїв — на 6,1%, одягу — на 7%.
Водночас бачимо стрімке зростання обсягів виробництва щодо загального тренду у таких сферах:
- Виробництво товарів медичного застосування — +12%
- Виробництво гумової продукції (в основному ЗІЗ) — + 15,8% (за березень 2020)
- Хімічне виробництво — + 14,8%
Додатковий від'ємний вплив на галузь беззаперечно мали чинники законодавчого обмеження каналів реалізації готової продукції, зниження купівельної спроможності населення, логістичні ускладнення.
Переважна більшість компаній, представлених в опитуванні, працюють у сферах, що показали спад обсягів виробництва у першому кварталі 2020 року. Відповідно, мають певну песимістичність щодо тенденцій розвитку ситуації в галузі на поточний рік.
Наведені показники щодо кризи в компаніях є абсолютно відповідними тенденціям по ринку загалом, і напряму залежать від розмірів компанії, товарної категорії та сегменту ринку. І, безперечно, карантин та введені обмеження вплинули практично на всі компанії галузі. Це чітко простежується за діаграмою тверджень щодо обсягу продажів (58,2% респондентів вказали на падіння обсягів реалізації). Показник тривожності є досить чітким маркером наявності або відсутності антикризової стратегії в компанії та чіткого плану дій на коротко- та середньострокову перспективу.
- 75% компаній з чисельністю персоналу до 100 співробітників зазначили, що у них все добре.
- Відчувають тривогу, пов'язану з кризою, 75% невеликих організацій.
- Все як завжди у 100% великих компаній (до 500 співробітників).
Більше половини гравців сфери споживчих товарів відзначили погіршення продажів
Що це означає
Євгенія Таборовська, Country manager компанії Antal Ukraine:
Звичайно, продажі впали в усіх напрямках. У середньому на 30-40%. FMCG-компанії не є винятком, незважаючи на те, що попит на товари загалом зберігся (особливо на продукти харчування та засоби гігієни).
Цікаві факти
- Чверть великих компаній продають в період карантину більше.
- У 45,5% невеликих організацій продажі погіршилися, аналогічна ситуація у більшості (75%) компаній до 100 співробітників на борту.
Майже третина роботодавців з FMCG «заморозили» вакансії
Що це означає
Відкрито насамперед ті вакансії, які є важливими для бізнесу та істотно впливають на динаміку бізнес-показників, наприклад, позиції в сфері виробництва, продажу, логістики.
- Всі вакансії залишилися відкритими у чверті середніх компаній.
- 50% невеликих організацій (до 50 співробітників на борту) заморозили набір повністю.
- Деякі вакансії втратили актуальність (менше половини) у третини великих організацій.
Що це означає
Владислав Штепа, Керівник напрямку рекрутингу, компанія Golden Staff:
Більшість компаній галузі дотримуються консервативного підходу в цьому питанні і не здійснювали перегляд рівня заробітних плат кандидатам. Зміни стосуються щвидше застосування жорсткішого відбору кандидатів внаслідок росту пропозиції на ринку робочої сили, що дозволяє отримати більш якісного кандидата без підвищення бюджету по вакансії.Загалом по галузі кардинальних змін не відбулося.
Цікаві факти
- Більшість (75%) компаній з чисельністю персоналу 500+ пропонують кандидатам докарантинну заробітну плату.
- Така ж ситуація спостерігається у 100% компаній до 100 співробітників.
- Половина невеликих організацій нічого не пропонують кандидатам, оскільки набір заморожений.
Що це означає
Євгенія Таборовська, Country manager компанії Antal Ukraine:
Актуальними, як і раніше, залишаються вакансії в маркетингу та продажах. Додались також вакансії в логістиці, тому що збільшилися обсяги доставки, і деякі компанії стали пропонувати це як додатковий сервіс.
- Чверть невеликих компаній (до 50 співробітників на борту) шукають працівників на виробництво (техніки, оператори, електрики).
- Лише одна компанія (до 250 співробітників) вказала, що з'явилася потреба в менеджменті середньої ланки.
- 8,3% компаній 500+ шукають топ-менеджмент.
У частини гравців сфери споживчих товарів поменшало вакансій для менеджерів
В поточних обставинах залучення управлінців — це не тільки фінансово витратно, але і потребує значного часового ресурсу, якого в компаній зараз немає. Діяти необхідно швидко і рішуче, часу на введення в посаду і адаптацію не передбачено; ризикувати, наймаючи нових неперевірених співробітників на відповідальні ролі, бажаючих вкрай мало.
- 72,7% невеликих організацій зазначили, що нікого не шукають взагалі.
- Чверть компаній з чисельністю персоналу до 100 співробітників повідомили, що потреба в менеджменті середньої ланки зменшилася, у половини таких організацій всі вакансії залишаються відкритими.
- Не потребує польових спеціалістів (мерчендайзерів, торговельних представників) лише одна компанія 500+.
Майже 44% FMCG-компаній відзначають збільшення кількості кандидатів
Що це означає
Окремим фактором, що впливає на загальний показник активності кандидатів, є транспортні обмеження, котрі ускладнюють внутрішню трудову міграцію, та перерозподіл трудових ресурсів усередині країни.
- У 75% компаній з чисельністю персоналу до 500 співробітників кандидатів стало більше, аналогічна ситуація у чверті невеликих організацій.
- Чверть середніх компаній (до 100 співробітників на борту) зазначають, що кандидати проявляють меншу активність.
- Про те, що в них все як і до карантину, говорять чверть компаній до 50 співробітників у штаті.
Що це означає
- У чверті невеликих компаній зазначили, що кандидати погоджуються на меншу винагороду за працю, у половини таких організацій набір заморожений.
- Половина середніх компаній (до 250 співробітників) вказали, що кандидати розраховують на докарантинний дохід, аналогічна ситуація у 100% великих організацій.
Що це означає
Думаю, ці компанії мислять стратегічно і розуміють, що скорочення персоналу може серйозно нашкодити репутації в майбутньому. А це, своєю чергою, спричинить труднощі в наймі нових співробітників після відновлення бізнес-активності. Криза залишиться в минулому, а спогади про «несумлінного» роботодавця залишаться надовго.
Крім того, залучення і навчання нового персоналу може обійтися дорожче, ніж збереження наявного: навченого і лояльного.
- Про те, що всі співробітники залишаться в компанії під час кризи, вказали більшість (91,7%) компаній 500+.
- Менше 10% середніх організацій зазначили, що скоротили/планують скоротити персонал на 10%.
- З'явилася потреба в додаткових співробітниках у 18,2% невеликих компаній.
Що це означає
Загалом ситуація з перерозподілом навантажень є умовно стабільною, свідченням чого є низький показник міграції робочої сили всередині галузі (майже 70% респондентів повністю зберігають штат, кількість компаній, що скорочують та збільшують штат, пропорційно рівна 10,9% та 9,1% відповідно) та показник перерозподілу навантаженості на наявний персонал, де ріст та зниження теж умовно тотожні.
Оптимізаційні процеси та зменшення навантаження на працівників пов'язані щвидше з напрямком діяльності компанії, товарною групою, розміром компанії та її діловою активністю. Без чіткого виділення групи професій у галузі, по яким існував би 100% тренд.
- Роботи стало більше у низькокваліфікованого персоналу (випускників ПТУ) лише в одній невеликій компанії.
- Половина середніх організацій (до 100 співробітників) зазначила, що побільшало роботи у робочих спеціальностей.
- Чверть великих компаній вказала на те, що стало більше роботи у топ-менеджменту, в половини таких організацій нічого не змінилося.
Поменшало роботи, звичайно, у відділах продажів, адже продажі знизилися. До того ж робота менеджерів з продажів залежить від особистих зустрічей із замовниками, особливо з новими клієнтами.
Стало менше роботи у низькокваліфікованого персоналу. Адже, наприклад, коли не працюють БЦ, ТРЦ, немає роботи для прибиральниць, додаткової охорони тощо. Компанії оптимізують свої фінанси і частково відмовляються від послуг таких робітників.
- Роботи стало менше у менеджменту середньої ланки 25% компаній до 500 співробітників.
- У 71,4% компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників нічого не змінилося.
- Про те, що дистанційна праця не передбачає зменшення навантаження, говорить чверть компаній до 50 співробітників.
Оскільки в більшості роботодавців цієї категорії найм частково призупинено, відбувся перерозподіл навантаження між діючими співробітниками, в них додалися нові зони відповідальності. Для деяких працівників розширення функціоналу пов'язане з появою проектів, що виникли ситуативно, як відгук на поточні складнощі: наприклад, для відділу маркетингу та IT — необхідність переводити всі комунікації в онлайн-режим.
Інші ж компанії цієї галузі вимушено зайняли позицію очікування, швидше за все, знизили навантаження на персонал, або воно лишилося приблизно на тому ж рівні.
- Лише одна невелика компанія зізналася, що навантаження збільшилося в рази.
- 21,4% середніх організацій (до 250 співробітників) вказали, що навантаження на персонал зменшилося на 40%.
- Збільшилося навантаження до 50% у 16,7% компаній 500+.
Що це означає
Владислав Штепа, Керівник напрямку рекрутингу, компанія Golden Staff:
Безперечно, слід оцінювати ситуацію по кожній окремій компанії комплексно: розмір, напрямок діяльності, товарна група, організація та затратність процесу впровадження протиепідеміологічних заходів на виробництві, логістика робочої сили тощо. Але загалом у галузі превалює збереження рівня доходу працівників на докризовому рівні.
Аналогічна ситуація і з соцпакетом, коли фактичне його скорочення або погіршення умов зафіксоване лише у 5,4% відповідей респондентів.
- Нічого не погіршилося у 58,3% великих компаній, у 16,7% таких організацій прибрали бонуси.
- Скоротила заробітну плату на 50% лише одна компанія з чисельністю персоналу до 250 співробітників.
- Чверть невеликих організацій скоротили працівникам зарплату на 30%.
Що це означає
Євгенія Таборовська, Country manager компанії Antal Ukraine:
- 72,7% невеликих компаній зазначили, що дохід погіршився, у чверті таких організацій змін не відбулося.
- Рівень доходу залишився без змін у 75% компаній 500+.
- Про те, що дохід погіршився, повідомили 42,9% компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників, лише одна така компанія повідомила про покращення доходу.
Що це означає
Євгенія Таборовська, Country manager компанії Antal Ukraine:
- Соціальний пакет залишається актуальним у 71,4% середніх компаній (до 250 співробітників).
- Незначне спрощення соцпакету відбулося у чверті невеликих організацій.
- Лише одна компанія 500+ значно спростила соціальний пакет, ще одна така організація зізналася, що й до кризи в них соцпакету не було.
Що це означає
Владислав Штепа, Керівник напрямку рекрутингу, компанія Golden Staff:
Загалом по галузі чітко простежується бажання та готовність працедавців до збереження персоналу.
Застосування ж оптимізаційних інструментів та заходів відбувається відповідно до обраної компанією стратегії, фінансових ресурсів та категорії посад, до яких застосовується оптимізація. Застосування інструменту «відпустка» та «відпустка за власний рахунок» чітко вказує на очікування працедавців на позитивні зміни в галузі в короткостроковій перспективі, і пожвавлення ділової активності.
Цікаві факти
- Нічого не планують робити, оскільки у всіх достатньо роботи, 100% великих організацій.
- Про зменшення доходу для таких працівників повідомляють 18,2% невеликих компаній.
- Така ж ситуація у чверті організацій до 100 співробітників у штаті.
Що це означає
Євгенія Таборовська, Country manager компанії Antal Ukraine:
Згідно з графіком, продуктивність у більшості компаній не змінилася. У чверті компаній вона впала, адже не всі можуть себе організувати; це особливо важко зробити тим, у кого вдома маленькі діти. Крім того, у співробітників бувають психологічні складнощі в роботі віддалено.
Контроль KPI став одним із ключових питань, коли колективи перейшли на віддалену роботу. Працедавці з одного боку не хотіли вдаватись до мікроменеджменту, з іншого — важливо залишатися ефективними. Тому ми бачимо, що все-таки більшість віддала перевагу рішенню не контролювати колег, розраховуючи на їхню відповідальність. Більше 32% не перейшли на віддалену роботу. Компанії залишилися працювати в офісі або на виробництві, враховуючи всі норми захисту. Дехто працював у режимі чергування по відділам та департаментам.
Цікаві факти
- Половина середніх компаній вказала, що віддаленість негативно впливає на ефективність роботи.
- Продуктивність не змінилася у 75% невеликих організацій, аналогічна ситуація у 100% компаній до 500 співробітників на борту.
Що це означає
Дистанційна робота на FMCG-ринку підходить для невеликих компаній, що мають представництва на території України. Ймовірно,такі компанії вже знайшли переваги роботи в режимі «домашнього офісу».
Якщо ж ми говоримо про основних гравців галузі, що мають власні виробництва, для них віддалена робота просто неможлива.
У період карантину більшість виробничих компаній працювали в звичайному режимі з повним залученням персоналу, забезпечуючи своїм співробітникам необхідний захист, створюючи спеціальні умови для безпечного перебування на території компанії, такі як додатковий транспорт, харчування тощо.
Цікаві факти
- Третина компаній 500+ зазначила, що дистанційна робота корисна не для всіх, але частина співробітників залишиться працювати віддалено.
- Планують продовжувати працювати віддалено й після карантину 7,1% середніх компаній.
- 75% невеликих організацій планують повернутися до звичайного формату, щойно це стане можливим.
Що це означає
Владислав Штепа, Керівник напрямку рекрутингу, компанія Golden Staff:
Слід розглядати окремо питання контролю робочого часу працівників, котрі присутні безпосередньо в компанії (виробництво, транспорт, охорона, адміністрація), та ту категорію працівників, котрі можуть або вже працюють віддалено.
Для працівників, присутніх на робочих місцях, у більшості компаній вже застосовані автоматизовані рішення обліку та контролю робочого часу, а також обчислення їх ефективності, тому це питання не викликає потреби в додатковому акцентуванні.
Стосовно віддаленого режиму роботи — питання швидше до готовності працедавців інвестувати в інструменти забезпечення такого способу функціонування підрозділів та інструменти контролю і оцінки ефективності.
У переважної більшості великих підприємств частина бізнес-процесів вже побудована з використанням технологій віддаленої роботи та механізмів обліку ефективності. Це питання є більш актуальним для підприємств середньої ланки та малих підприємств, у котрих виникають складнощі з організацією режиму віддаленої роботи та контролю працівників.
Цікаві факти
- Більшість великих організацій (83,3%) не відстежують робочий час співробітників, оскільки довіряють їм та вважають відповідальними.
- Чверть компаній з чисельністю персоналу до 100 співробітників хочуть слідкувати, але поки не навчилися.
- Лише одна невелика компанія слідкує вручну за робочим часом.
Що це означає
Євгенія Таборовська, Country manager компанії Antal Ukraine:
Все-таки в Україні досить упереджене ставлення до карантину. Це яскраво простежується в графіках. Адже великий відсоток роботодавців не контролює дотримання карантину, водночас забезпечує співробітників усім необхідним, і багато роботодавців залишають це питання цілком на совісті співробітників.
Цікаві факти
- Чверть невеликих компаній (до 50 співробітників) не контролюють дотримання умов карантину — все на совісті працівників.
- Існують рекомендації та правила, але не перевіряють дотримання умов карантину чверть середніх компаній.
- Є чіткі правила та перевірки у чверті компаній 500+.
Що це означає
Також це відображає тенденцію сучасного FMCG-бізнесу до прояву залученості в життя суспільства загалом, а не тільки в період карантину.
- 66,7% великих компаній повністю забезпечують працівників захистом.
- Частково забезпечують працівників захистом 28,6% організацій з чисельністю персоналу до 250 співробітників.
- 45,5% невеликих компаній зазначили, що співробітники самостійно забезпечують себе захистом.
Що це означає
Владислав Штепа, Керівник напрямку рекрутингу, компанія Golden Staff:
Пандемія коронавірусу та пов'язані з нею обмеження значно підвищили рівень вимог до санітарно-гігієнічних норм діяльності підприємств та щодо особистого захисту працівників. Маємо відзначити свідомий підхід переважної більшості працедавців, котрі вкладають ресурси для забезпечення належного рівня захищеності власних співробітників.
Це також пов'язано з бажанням зменшити рівень втрат внаслідок карантинних обмежень, котрі можуть бути накладені на об'єкти підприємства у випадку виявлення захворілих співробітників. Така тенденція притаманна по всіх галузях економіки.
Цікаві факти
- 54,5% невеликих компаній зазначили, що співробітники самостійно організовують свої робочі місця, така ж ситуація у 75% організацій до 100 співробітників на борту.
- Повністю організовують робочі місця співробітникам у половині великих компаній, інша половина зазначила, що цим займаються співробітники.
Що це означає
Євгенія Таборовська, Country manager компанії Antal Ukraine:
Заважати дистанційній роботі можуть технічні проблеми (доступи до різних мережевих папок, програм), маленькі діти, які потребують уваги, бажання довше поспати, відсутність комунікацій із колегами та керівництвом.
Цікаві факти
- Третина великих компаній зазначила, що заважають працювати дистанційно діти та інші близькі.
- Домашні справи заважають працювати віддалено — про це зазначили 21,4% компаній зі штатом співробітників до 250.
- Нічого не заважає виконувати роботу дистанційно у 75% невеликих компаній.
Що це означає
Євгенія Таборовська, Country manager компанії Antal Ukraine:
Звичайно, головна перевага віддаленої роботи для всіх — це економія часу на дорогу. Багатьом подобається прокидатися за 15 хвилин до початку робочого дня. Час, який зекономили, найчастіше витрачають на родину, навчання, тренування, хобі.
Цікаві факти
- 57,1% середніх компаній радіють тому, що можна поспати довше.
- Чверть невеликих компаній вказала, що віддалена робота подобається тим, що з'явилося більше часу для саморозвитку.
- Половина великих компаній тішиться, що не потрібно витрачати час на дорогу.
Що це означає
Владислав Штепа, Керівник напрямку рекрутингу, компанія Golden Staff:
У відповідях респондентів простежується тенденція до росту тривалості робочого дня при віддаленому режимі. Фактори впливу на дану тенденцію можуть бути наступними:
- Категорія посад респондентів: переважно це власники компаній, особи, відповідальні за кадрове забезпечення, та представники вищого керівництва компаній, навантаження на яких дійсно зросло з проявом кризових явищ.
- Робочий день більшості респондентів, враховуючи рівень посад, зазвичай був довшим по відношенню до нормативного графіку.
- Оптимізований час на дорогу до місця роботи використовується респондентами для вирішення робочих питань.
- 41,7% компаній 500+ працюють як і до карантину.
- Працюють на дві години більше 7,1% середніх організацій.
- Чверть невеликих компаній вказала, що робочий день працівників збільшився більше ніж на дві години.
Що це означає
Євгенія Таборовська, Country manager компанії Antal Ukraine:
Цей вид співбесід активно використовувався багатьма компаніями і до карантину, особливо коли йшлося про вакансії в регіонах. На особисту зустріч зазвичай запрошували фінального кандидата.
- Половина невеликих компаній (до 50 співробітників) не проводять співбесіди онлайн.
- Проводять більшість співбесід онлайн 21,4% компаній до 250 співробітників на борту.
- Всі співбесіди в онлайн-формат перевели 66,7% великих компаній.
Що це означає
Юлія Кириллова, Керівник групи консультантів з підбору персоналу, галузь «Товари щоденного вжитку»,
Причини незадоволеності онлайн-інтерв'ю можуть бути різними: у когось домашні умови не дозволяють спокійно поговорити з кандидатом (діти, ремонт у сусідів, тварини в кадрі). В інших виникають проблеми з інтернетом, зв'язок переривається і пошукач періодично зникає «з ефіру». Отже, впоратися із завданням співбесіди і грамотно оцінити кваліфікацію пошукача в таких умовах може бути важко.
Для деяких вакансій важливо побачити людину наживо, оскільки зовнішній вигляд може сказати більше, ніж відповіді. Загалом невербальна складова має велике значення для сприйняття людини і дозволяє сформувати найбільш повне уявлення. Але зараз саме невербальний компонент побачити стало складніше.
Крім того, не варто забувати, що для частини фахівців, які беруть участь у наймі і проводять онлайн-співбесіди, — це нова форма спілкування з кандидатами. А все незвичне може викликати супротив.
Цікаві факти
- Більшість компаній (83,3%) 500+ зазначили, що онлайн-співбесіди в цілому задовольняють, але стало складніше працювати. Така ж ситуація у чверті невеликих організацій.
- Повністю задовольняють віддалені співбесіди чверть середніх компаній (до 100 співробітників).
За матеріалами прес-релізу