Зміни у digital-маркетингу під час війни

Як втриматись на плаву фрілансерам - в інтерв'ю з Head of PR & SMM Ярославом Білодо

Коментарі 1556

З 24 лютого більшість фріланс-спеціалістів залишилася без проєктів. Хтось швидко почав адаптовуватись та шукати клієнтів по всьому світу, а хтось ще зовсім не розуміє, що і як робити далі. Є й такі спеціалісти, які загалом пішли з креативної сфери. Війна в Україні триває, але бізнес має працювати тут і зараз. Ми поспілкувались з фрілансером та спеціалістом з PR та SMM Ярославом Білодо.

Ярославе, що відбулося з проєктами 24 лютого 2022 року? Які зміни у сфері ти відчув одразу?

Ранок 24 лютого насправді почався з реальної паніки. Від самого ранку всі клієнти з якими я працював написали мені з проханням зупинити таргет та відкласти всі заплановані публікації на невизначений час. Всі розуміли, що потрібно щось публічно сказати від імені брендів, але ніхто до кінця не знав, що саме. Вже після обіду ми почали активно публікувати написані пости різних форматів, але всі вони, звісно, були з закликом зупинити війну та триматися разом, допомагати армії. Мені здається саме в перший день й зародилась неймовірна згуртованість всього українського народу по всьому світу. Ввечері я вже бачив, що втратив майже всіх клієнтів. Всі вони зупинили не лише роботу, а й повідомили про припинення виплат.

Вже минуло доволі багато часу чи відновив хтось співпрацю з тобою?

Так, зараз приблизно 40% клієнтів з якими я працював відновили роботу, але багато проєктів й досі не розуміють, як буде виглядати наша співпраця в майбутньому. Також є й ті, з ким зовсім була припинена робота та комунікації. Я гадаю, що у вересні більшість відновить свою роботу в повній силі. Всі розуміють, що, якщо не буде економіки, не буде й країни. Працювати та відновлювати Україну — це наш обов'язок! Робити це ми повинні вже зараз.

Чи шукав ти іноземних клієнтів та чи співпрацюєш із кимось?

Я майже одразу розпочав шукати клієнтів за кордоном, бо мені потрібно було за щось жити. Останні пів року я живу на дві країни: Іспанію та Україну, тому розпочав свій пошук клієнтів саме в Іспанії. Не дивлячись на мою доволі середню англійську та іспанську, приблизно за місяць я знайшов одразу трьох клієнтів. Зараз співпрацюю з двома з них, а також проводжу консультації бізнесам з приводу ведення соціальних мереж, бо Іспанія далеко позаду в цьому від України.

Чи можеш ти порівняти період роботи під час коронавірусу та під час війни?

Мені важко порівнювати, бо це зовсім різні періоди мого життя. Я дуже виріс та змінився за цей час, як спеціаліст. Коронавірус пришвидшив діджиталізацію, а ось війна пришвидшила потребу компаніям та агенціям вивчити та адаптуватись до іноземного ринку. В Україні є певні проблеми з мовами, думаю що вже за рік рівень знання мов наших спеціалістів буде значно вищий, а також в Україну зайде велика кількість іноземних компаній після перемоги. Я намагаюся у цих кризах бачити позитив, не дивлячись ні на що.

Зараз вистачає тих, хто вважає, що використовувати digital-маркетинг не зовсім доречно?

Я бачив у перші місяці війни подібні висловлювання, але зараз мені здається, що все змінилось. Навпаки, всі матеріали в ЗМІ про те, що бізнес повинен працювати й залучати нових клієнтів з-за кордону. Використовуючи digital інструменти це зробити значно легше, тому вважаю, що, навпаки, маркетинг у повному його прояві має місце бути в сьогоденній реальності.

Сфера маркетингу станом на зараз опинилася в дуже глибокій кризі?

Це факт, який я не можу ніяк заперечувати, але ми не знаємо, скільки часу продовжуватимуться воєнні дії, а тому й немає розуміння наскільки все глибоко. Аналізуючи поточну ситуацію, бачу, що багато маркетингових активностей в Україні на стопі, але рух в позитивну сторону вже є.

Що тобі особисто зараз допомагає залишатися оптимістом?

Підтримка спеціалістів з-за кордону та віра у нашу армію й перемогу. Я намагаюсь допомагати бізнесам, проводжу консультації, адже економіка, як я вже казав, це неймовірно важливо. Також допомагаю різним волонтерським фондам, яких зараз безліч. Я співпрацюю з фондом «Будемо жити!», який заснувала режисерка театру Марія Мага, де на волонтерській основі займаю позицію піарника. Все це мене надихає та тримає в оптимістичному настрої.

Які твої рекомендації для бізнесу та фріланс-спеціалістів?

Починайте працювати й шукати можливості для продовження роботи вже зараз. Зовсім немає сенсу сидіти й чекати. Не втрачати зв’язок з клієнтом та розпочинати процес пошуку клієнтів з західного ринку. Не бійтеся вкладати якусь невелику частину бюджету на рекламу за кордоном. Зараз багато компаній та брендів неймовірно відкриті для співпраці з українськими агенціями та спеціалістами. Якщо не знаєте ніяких іноземних мов, то вже розпочинайте їх вивчати — зайвим це ніколи не буде. Допомагайте країні всіма силами, бо тільки разом ми переможемо та відновимо економіку.

Обговорити з іншими читачами:
Погода